راهنمای سفر به لرستان

به گزارش وبلاگ وکیل من، راهنمای مسافرتی لرستان

استان لرستان یکی از زیباترین استان های کشورمان است که به علت آب و هوای معتدل و طبیعت سرسبزی که دارد مورد توجه مسافران زیادی چه از داخل کشور و چه از خارج کشور می باشد. خرم آباد مرکز این استان است و همانطور که از نام آن پیداست شهر خرم و خوش آب و هوا است به طوری که به آن لقب شهر چشمه های ایران را داده اند. نکته جالبی که در خصوص این استان وجود دارد این است که لرستان ششمین استان پر باران کشور محسوب می گردد. اما قبل از سفر به هر نقطه ای از دنیا داشتن اطلاعات کافی درباره جاذبه هایی که در آن مقصد وجود دارد و بعلاوه چشم اندازی نسبت به رستوران ها و هتل ها و امکانات آنها از جمله نیازهایی است که مسافران باید در اختیار داشته باشند. در راهنمای سفر به لرستان خبرنگاران میخواهد تا این قبیل از اطلاعات را در یک مطلب به طور جامع تهیه نماید، ما را در سفر به استان لرستان همراهی کنید.

راهنمای سفر به لرستان

موقعیت جغرافیایی لرستان

لرستان از استان های غربی ایران است که وجود جنگل های بلوط، کوه ها و آبشارها آن را برای گردشگران محبوب نموده است. این استان در منطقه ای کوهستانی واقع شده است و بیشتر قسمت های آن پوشیده از کوه های زاگرس است. مرکز این استان خرم آباد است و شهرهای مهم آن خرم آباد، بروجرد، دورود، پلدختر، الیگودرز و … است.

آب و هوای لرستان

لرستان آب و هوای متنوعی دارد و شرایط جوی در قسمت های شمال، جنوب، غرب و شرق آن با هم فرق دارد. زمستان در قسمت های شمالی استان، برف و کولاک است اما در قسمت های جنوبی هوایی معتدل برقرار است. این استان دارای سه آب و هوای مختلف سرد کوهستانی، معتدل مرکزی و گرم جنوبی است.

برترین زمان برای سفر به لرستان

برترین زمان برای سفر به این استان بهار و مخصوصا اردیبهشت است چون طبیعت خیلی زیبایی دارد.

جاذبه های لرستان

استان لرستان با طبیعت بکر و تاریخ طولانی اش پر از جاذبه های گردشگری است، تعدادی از این جاذبه ها را در زیر معرفی می کنیم:

  • گرداب سنگی

برای تماشا این گرداب باید به غرب خرم آباد در کنار میدان تختی بروید. این گرداب در زمان ساسانیان ساخته شده و همواره پر از آب است.

  • قلعه فلک الافلاک

این قلعه بر روی تپه ای مشرف به شهر واقع شده است و در زمان ساسانیان ساخته شده است. چیزی که مجذوب کنندهیت این قلعه تاریخی را بیشتر می نماید چشمه پرآبی است که از شمال تپه به پایین جریان دارد.

  • دریاچه کیو

چشمه هایی که در اطراف این دریاچه هستند این دریاچه مصنوعی را پر از آب می نمایند. کیو به زبان لری یعنی کبود و علت اینکه به این دریاچه کیو میگویند آب زلال و عمق دریاچه است.

  • بام لرستان

اگر گذرتان به خرم افتاد افتاد حتما وقت بگذارید و به بام لرستان بروید تا نمایی زیبا از شهر در جلوی چشمانتان به نمایش در بیاید. بام لرستان 800 هکتار است و در شرق این شهر واقع شده است.

  • پل شاپوری

به لرستان مرکز پل های ایران می گویند چون در آن بیش از 100 پل تاریخی هست. پل شاپوری تنها پل تمام سنگ دنیاست و در جنوب خرم آباد واقع شده است. قدمت این پل به زمان ساسانیان برمی گردد و در گذشته نقطه اتصال لرستان به خوزستان بوده است.

  • پارک جنگلی مخمل کوه

در شمال شرقی خرم آباد کوهی هست به نام مخمل کوه که 1900 متر ارتفاع دارد. بخش شمالی این کوه تفریحگاهی خوش آب و هوا دارد که از جاذبه های پرطرفدار این شهر است.

  • آبشار بیشه

برای تماشا این آبشار زیبا باید به دهستان سپیددشت در64 کیلومتری خرم آباد بروید. اینجا با طبیعت بکرش محلی عالی برای طبیعت گردی و لذت بردن از هوای خوب و منظره ها زیباست.

هزینه های کلی سفر

هزینه اقامت در هتل: با رفتن به لرستان از اینکه چقدر اقامت در این شهر نسبت به شهرهای دیگر کم هزینه تر است تعجب می کنید. اگر در ایام پیک سفر به شهرهای بزرگی مثل خرم آباد یا بروجرد بروید و بخواهید شب را در در اتاق دو تخته هتلی 4 ستاره بمانید باید بین 180000 تا 250000 تومان هزینه دهید. برای ماندن در اتاق های دو تخته هتل های دو و سه ستاره هم باید بین 100000 تا 145000 تومان پول دهید. در شهرهای کوچکتر می توانید به راحتی هتل های ارزن قیمت تری را پیدا کنید البته مهمان سراهای زیادی هم در شهرها هستند که می توانند حتی سفری کم هزینه تر را برایتان رقم بزنند.

شکم گردی در لرستان

کباب بروجردی: این کباب هم مثل دیگر کباب های ایرانی است ولی چیزی که آن را متفاوت کرد کیفیت خوب گوشت و ماهر بودن سرآشپزش است.

شامی کباب: این شامی مثل همه شامی هایی است که در شهرهای دیگر پخته می گردد تنها فرق آن با بقیه این است که برای آن یک سس مخصوصی از سبزی های معطر، گردو و رب انار درست می گردد.

خورش کلیه ترش: این خورش از آن غذاهای محبوب لرستان است که بیشتر مردم آن را دوست دارند. برای درست کردن این غذا از موادی مثل سیب زمنی، گوشت گوسفند، رب انار، زردچوبه، فلفل و پیاز استفاده می گردد.

آش شله ماش: برای درست کردن این آش محلی از حبوباتی مثل لوبیا چیتی، ماش و عدس استفاده می گردد و دیگر مواد آن هم برنج، آب گوشت، کشک، پیاز، زعفران و نعناع داغ است.

نحوه سفر به لرستان

به منظور سفر به شهر لرستان می توانید به وسیله هواپیما، اتوبوس یا ماشین شخصی خودتان می توانید اقدام نمایید. اگر ترجیحتان این بود که به صورت زمینی به لرستان سفر کنید باید مسافتی برابر با 500 کیلومتر را طی کنید و از جهت بروجرد به این شهر تماشای و مجذوب کننده ایران برسید.

  • فاصله خرم آباد تا تهران 485 کیلومتر
  • فاصله خرم آباد تا بندرعباس 1287 کیلومتر
  • فاصله خرم آباد تا اهواز 332 کیلومتر

اطلاعات ضروری درباره شهر خرم آباد

  • فاصله از تهران: 494 کیلومتر
  • مدت سفر زمینی: حدود 6 ساعت
  • مدت سفر هوایی: 45 دقیقه
  • مدت سفر با قطار: هشت ساعت و نیم تا دورود

پس از این که بازدیدتان از شهر لرستان به خاتمه رسید پیشنهاد می کنیم که به سمت شهرهای الیگودرز، ازنا، درود و منطقه حفاظت شده اشترانکوه در شرق، کوهدشت در غرب و دریاچه سد دز در جنوب بروید و سفر کامل و مجذوب کنندهی را تجربه کنید. برای سفر به جنوب ایران ما یک راهنمای سفر به جنوب ایران نوشته ایم که می توانید با مطالعه آن سفر هدفمندی را از دزفول تا چابهار تجربه کنید.

منبع: الی گشت

به "راهنمای سفر به لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید