آینده نامعلوم فناوری خودران؛ فاصله نجومی رویا تا واقعیت!

به گزارش وبلاگ وکیل من، رقابت بر سر فراوری جدیدترین و برترین خودرو های خودران، یکی از پربازدیدترین اخبار چندسال گذشته این صنعت بوده است. در ابتدا خودروسازان ادعا می کردند که طی آینده نزدیک رانندگی از لیست توانایی های انسان حذف خواهد شد، چرا که خودرو های خودران می توانند بدون احتیاج به راننده تمامی فعالیت ها را انجام دهند.

آینده نامعلوم فناوری خودران؛ فاصله نجومی رویا تا واقعیت!

خودروسازان ادعا می کردند که طی آینده نزدیک رانندگی از لیست توانایی های انسان حذف خواهد شد، اما ظاهرا این مسئولیت به سادگی قابل حذف نباشد.

رقابت بر سر فراوری تازهترین و برترین خودرو های خودران، یکی از پربازدیدترین اخبار چندسال گذشته این صنعت بوده است. در ابتدا خودروسازان ادعا می کردند که طی آینده نزدیک رانندگی از لیست توانایی های انسان حذف خواهد شد، چرا که خودرو های خودران می توانند بدون احتیاج به راننده تمامی فعالیت ها را انجام دهند.

با این حال به نظر می رسد که اکنون نظر کارشناسان مخالف این گفته در حال برنده شده است، چرا که شرکت های اتومبیل سازی فعالیت های خود در زمینه خودرو های خودمختار را متوقف نموده اند.

یکی از بزرگترین پروژه های توسعه خودرو های خودران به وسیله فورد راهنمایی می شد. ماه گذشته این شرکت آمریکایی آزمایش خودرو های خودمختار سطح چهارم خود را در ایالات متحده متوقف کرد. بنابر اعلام فورد، برنامه فراوری این اتومبیل ها در بلندمدت برای شرکت هیچ گونه سودآوری نخواهد داشت.

خودروساز بزرگ آمریکایی تصمیم گرفته است تا به جای فراوری اتومبیل های کاملا خودمختار، بر توسعه فناوری های نسل سوم که نیمه خودمختار هستند تمرکز کند. سایر خودروسازان حتی برند های چینی نیز تصمیم گرفته اند تا به جای تحقیق و توسعه اتومبیل های بدون راننده، سیستم های خودران سطح دوم یا L2 پلاس را توسعه دهند.

آشنایی با سیستم L2 پلاس

خودرو های خودران و سیستم های خودمختار براساس تعریف به وسیله انجمن مهندسین خودرو (SAE)، پنج سطح دارند که از یک تا پنج شماره گذاری می شوند. سطح دوم این رده بندی حداقل میزان استقلال یک خودرو در راهنمایی خودش است. اگر به سطح سوم صعود کنیم، کنترل خودرو به صورت کامل در اختیار وسیله نقلیه خواهد بود و راننده دخالتی در راندن آن نخواهد داشت؛ بنابراین سطح دوم بالاترین سطح دستیار های کمکی راننده پیش از استقلال کامل وسیله نقلیه است.

خودروسازان طی مدت اخیر سطح رانندگی اتوماتیک L2 پلاس را معرفی نموده اند که عملکرد بهتری نسبت به سطح دوم پایه دارد. البته این سطح بندی به وسیله انجمن مهندسین خودرو به رسمیت شناخته نمی گردد و تنها یک ترفند تجاری است. هدف از ارائه سیستم های رانندگی خودران سطح 2 پلاس، برقراری تعادل میان خودرو های خودران واقعی و اتومبیل های امروزی است به نحوی که استفاده از فناوری سودآور باشد؛ بنابراین خودروسازان بزرگ تمایل دارند به جای توسعه فناوری های تازه و گران قیمت که در بلندمدت به سودآوری می رسند، فناوری های فعلی را بهبود دهند و در اتومبیل ها استفاده نمایند تا سود بیشتری به جیب بزنند.

حتی اخیرا اولیور بلوم رییس گروه فولکس واگن از فناوری اتوماتیک L2++ صحبت به میان آورد؛ بنابراین تا مدت های مدید همچنان انسان ها کنترل اتومبیل ها را برعهده خواهند داشت.

پلاس در خودرو های خودران سطح دو

ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که سطح L2 پلاس چه تفاوتی با سطح L2 معمولی دارد. در خودرو هایی که به دستیار های رانندگی سطح 2 مجهز هستند، آپشن هایی همانند کروز کنترل تطبیقی و رادار نگهدارنده بین خطوط راهنمایی اتوماتیک اتومبیل را برعهده دارند.

کروز کنترل تطبیقی سرعت خودرو را حفظ می نماید، در حالی که رادار نگهدارنده بین خطوط اتومبیل شما را در مسیر نگه می دارد. برای استفاده از این دو سیستم و راه اندازی سطح دوم خودمختاری اتومبیل، احتیاج است تا راننده دستان خود را روی فرمان نگه دارد. اگر دستان خود را از روی فرمان بردارید، خودرو با اعلام بوق هشدار از شما خواهد خواست تا دستان خود را روی فرمان نگه دارید.

تمام آن چیزی که سیستم خودمختار سطح 2 پلاس به شما ارائه می دهد، حذف این الزام است. سیستم خودمختار سطح 2 پلاس الزام نگه داشتن دست ها روی فرمان را حذف می نماید و به جای آن به وسیله ارتباط با چشمان و مغز راننده، راهنمایی خودرو های خودران را انجام می دهد. تا زمانی که به عملیاتی همانند تغییر مسیر یا فعال سازی آپشن های خودرو احتیاجی نباشد، راننده می تواند فرمان خودرو را به حال خود رها کند. اتومبیل خودران سطح L2 پلاس با آنالیز چشمان راننده، میزان توجه او به مسیر پیش رو را میزان گیری می نماید.

سطح دو پلاس، قانونی در آمریکا و غیرقانونی در اروپا

اما انجام چنین کاری در اروپا و بریتانیا غیرقانونی است. مقررات شماره 79 کمیسیون مالی اروپا (UNECE)، بیان می نماید که رانندگان باید هنگام رانندگی دست خود را روی فرمان نگه داشته باشند. هیچ شرکتی حتی تسلا تا به امروز در پی دور زدن این قانون نبوده است. با این حال یوروانکپ در حال همکاری با خودروسازان است تا استفاده از خودرو های خودران سطح 2 پلاس در اروپا قانونی گردد.

در همین حال شرکت های خودروسازی آمریکایی پیروز شده اند تا از این راه عایدی هنگفتی را کسب نمایند. فورد سیستم بلوکروز و جنرال موتورز سیستم سوپرکروز را به عنوان دستیار های رانندگی سطح L2 پلاس خود معرفی نموده اند. این دو شرکت از مشتریان خود بابت فعال سازی آپشن های خودمختار، هزینه ای را بابت اشتراک ماهانه کسر می نمایند.

در حال حاضر حدود 65 هزار راننده از سیستم بلوکروز فورد استفاده می نمایند و ماهانه 600 دلار را بابت فعال سازی آن می پردازند. علاوه بر این دو شرکت، بی ام و، نیو و ایکس پنگ نیز هم اکنون اشتراک های سطح L2 پلاس را در خودرو های خودران خود ارائه می دهند.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید

به "آینده نامعلوم فناوری خودران؛ فاصله نجومی رویا تا واقعیت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده نامعلوم فناوری خودران؛ فاصله نجومی رویا تا واقعیت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید