اسنپدراگون 8 نسل 1 پردازنده گرافیکی قوی تری نسبت به اگزینوس 2200 دارد

به گزارش وبلاگ وکیل من، به تازگی یوتیوبری به نام Erdi Özüağ که توانسته به هر دو نسخه اسنپدراگون 8 نسل 1 و اگزینوس 2200 گلکسی S22 اولترا دسترسی پیدا کند، مقایسه ای بین این دو پردازنده پرچم دار انجام داده که نتایج آن جالب توجه است. بر اساس نتایج منتشر شده، پردازنده گرافیکی اگزینوس 2200 یعنی XClipse 920 RDNA 2 نشان داد نسبت به همتای خود در اسنپدراگون 8 نسل 1 یعنی Adreno 730 عملکرد ضعیف تری دارد. از آنجا که هر دو پردازنده با فرآیند ساخت 4 نانومتری فراوری شده اند، این احتمال که چنین فرآیند ساختی روی عملکرد XClipse 920 RDNA 2 تأثیر گذاشته می تواند وجود داشته باشد.

اسنپدراگون 8 نسل 1 پردازنده گرافیکی قوی تری نسبت به اگزینوس 2200 دارد

همانطور که احتمالا در جریان هستید، سامسونگ گلکسی S22 اولترا را با پردازنده اگزینوس 2200 روانه بازارهای اروپایی نموده و نسخه اسنپدراگون 8 نسل 1 آن را در اختیار بازارهای سایر منطقه ها مانند هند و ایالات متحده آمریکا قرار می دهد. یک یوتیوبر حوزه فناوری که به هر دو نسخه از این گوشی هوشمند دسترسی داشت، آن ها را آزمایش و نتایج آن را منتشر نموده است. این فرد قدرتمندترین گوشی هوشمند سال 2022 سامسونگ یعنی S22 اولترا را آنالیز نموده است. در این تست ، پردازنده گرافیکی اگزینوس 2200 یعنی XClipse 920 RDNA 2 نشان داد نسبت به پردازنده گرافیکی اسنپدراگون 8 نسل 1 یعنی Adreno 730 بسیار کندتر است و عملکرد ضعیف تری دارد.

باید خاطر نشان کنیم که در بنچمارک 3DMark Wildlife، اگزینوس 2200 توانست 6684 امتیاز را به دست آورد، در حالی که اسنپدراگون 8 نسل 1 در حدود 43 درصد بهتر عمل کرد و پیروز شد 9548 امتیاز کسب کند. بعلاوه با این نتایج به نظر می رسد که اگزینوس 2200 تنها 7 درصد سریع تر از نسل قبلی خود یعنی اگزینوس 2100 (6،256 امتیاز) است که از پردازنده گزافیکی Mali-G78 MP14 بهره می برد. در بنچمارک GFXBench، نتایج آزمایش ها نشان داد که نماینده پرچم دار کوالکام در حدود 30 درصد بهتر و سریع تر از نماینده پرچم دار سامسونگ است. با توجه به این نتایج حدس زده می گردد که شاید موتور پهنای باند حافظه نمیتواند توان لازم برای گذر حجم وسیع دادههای گرافیکی را فراهم کند و همین مقوله عامل اصلی عملکرد ضعیف تر XClipse 920 نسبت به Adreno 730 است.

این نتایج با نتایج قبلی که در رسانه های خبری دیدیم بسیار فرق دارد. برای مثال، پردازنده گرافیکی Xclipse 920 در گیک بنچ Opencl نشان داده بود که تقریبا 51 درصد سریع تر از Adreno 730 است. این فزونی در بنچمارک Vulkan به حدود 23.9 درصد رسیده بود. بعلاوه در یک تست پایداری در در بنچمارک 3DMark Wildlife، اگزینوس 2200 نشان داد که عملکرد پایدار با ثبات 72.2 درصدی را نسبت به 63 درصد اسنپدراگون 8 نسل 1 ارائه می دهد.

تعیین نیست چرا نتایج این دو تراشه به خصوص در بخش پردازنده های گرافیکی این قدر فرق دارد. Özüağ انتظار دارد به روز رسانی نرم افزاری بتواند این تفاوت ها را به حالت نرمال برگرداند، اما این فقط یک حدس و گمان است. این یوتیوبر چند علت را ارائه می دهد که چرا XClipse 920 عملکرد نرمالی ندارد. یکی از این دلایل که در قسمت بالا هم به آن اشاره شد این است که موتور آنالیز پهنای باند حافظه این پردازنده نمیتواند اندازه قدرت لازم برای گذر حجم وسیع دادههای گرافیکی را فراهم کند. از دلایل احتمالی دیگر این مقوله می توان به محدودیتهای قدرتی و فناوری ساخت 4 نانومتری سامسونگ و اثر منفی آن بر سرعت کلاک این پردازنده گرافیکی هم اشاره نمود که صحت این موضوع هنوز تأیید نشده است.

در هر حال به نظر می رسد که به روزرسانی نرم افزاری شاید بتواند روی عملکرد این پردازنده ها تأثیر گذار باشد. جدا از این مسائل باید خاطر نشان کنیم که تراشه پرچم دار کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 نسل 1 اولین تراشه 4 نانومتری کوالکام به شمار میرود که همان طور که انتظار می رفت از 3 بخش تشکیل شده اما اکنون تمام هسته های پردازشی آن مبتنی بر معماری نو ARMv9 هستند. اگزینوس 2200 نیز همچون اسنپدراگون از فرآیند ساخت 4 نانومتری بهره برده و هسته های پردازشی آن هم مبتنی بر معماری Armv9 هستند.

باید خاطر نشان کنیم که از نظر ترکیب هسته های پردازنده، این تراشه شباهت زیادی به نوترین تراشه های پرچم دار مدیاتک و کوالکام دارد و به همین دلیل بار دیگر با یک هسته Cortex-X2، سه هسته Cortex-A710 و 4 هسته Cortex-A510 سروکار داریم. در این تراشه شاهد استفاده از نسل نو واحد پردازش عصبی دو هسته ای هستیم که نسبت به نسل قبلی دو برابر عملکرد بهتری ارائه می نماید. باید دید کاربران این گوشی ها، چه واکنشی نسبت به عملکرد این پردازنده ها نشان می دهند.

منبع: Notebookcheck

منبع: دیجیکالا مگ

به "اسنپدراگون 8 نسل 1 پردازنده گرافیکی قوی تری نسبت به اگزینوس 2200 دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسنپدراگون 8 نسل 1 پردازنده گرافیکی قوی تری نسبت به اگزینوس 2200 دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید