ترامپ با یک سناریوی ترسناک همراه است

به گزارش وبلاگ وکیل من، تحولات روزهای اخیر آمریکا و موضع گیری رئیس جمهوری این کشور نسبت به آن در کانون توجه رسانه های جهان قرار گرفته و سوال اصلی این است که شرایط فعلی چه تاثیری بر انتخابات 2020 خواهد گذاشت.

ترامپ با یک سناریوی ترسناک همراه است

ابوالفضل خدائی: از روز دوشنبه که جرج فلوید شهروند سیاه پوست آمریکایی توسط پلیس مینیاپولیس یعنی درک چاوین به قتل رسید جرقه اعتراضات سراسری در ایالات مختلف آمریکا زده شد و به کشورهای دیگر نیز سرایت پیدا کرد. در سایه بحران کرونا و شرایط سخت اقتصادی جلمه نمی توانم نفس بکشم فلوید قلب مردم را در سراسر دنیا جریحه دار کرد و حالا نام او بر روی دیوارها نقش بسته است تا بار دیگر حقوق بشر آمریکایی جلوی چشم دنیایان نمایان گردد. در این بین مواضع رئیس جمهوری آمریکا نیز در خور توجه بود و از هر طریقی قصد ترساندن معترضان را داشت که کوششش برای آرام کردن اوضاع بی نتیجه بود و تجمعات اعتراضی همچنان ادامه دارد. گزارش زیر نگاهی به واکنش های ترامپ نسبت حادثه مینیاپولیس، شرایط او در انتخابات 2020، درصد میزان شانس بایدن برای پیروزی، احتمال تشدید درگیری ها و وقوع جنگ داخلی در آمریکا دارد که در ادامه آن را می خوانید:

رئیس جمهوری آمریکا در اولین واکنش به اعتراضات گسترده در آمریکا با اشاره به حضور ماموران سرویس مخفی در میان تظاهرات نمایندگان نوشت که بیشتر از این نمی توانسته احساس امنیت کند. ترامپ در توصیف ماموران سرویس مخفی آمریکا که در مقابل کاخ سفید حضور داشتند نوشت: همانطور که دید آنها بسیار خوب عمل کردند، خیلی حرفه ای، نگذاشتند اوضاع از کنترل خارج گردد، سپاسگزارم. طرف بد داستان فرماندار موریل بوزر بود؛ کسی که همواره به دنبال دریافت یاری اقتصادی است، به ماموران پلیس شهر، اجازه همکاری در پراکنده کردن معترضان را نداده و گفته است این کار به آنها مربوط نمی گردد.

ترامپ همچنین گفت: شمار جمعیت بسیار زیاد بود که با دقت و به صورت حرفه ای سازماندهی شده بودند، اما هیچکس برای گذشتن از نرده های محوطه کاخ سفید، پا پیش نگذاشت، زیرا در این صورت با وحشی ترین سگ ها و شرورترین سلاح هایی که تا کنون دیده ام، روبه رو شده و به شدت آسیب می دیدند. ماموران مخفی نیز منتظر اقدام بودند. ما ماموران جوان را در خط مبارزه قرار دادیم.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: آنها نه تنها کاملا حرفه ای بوده بلکه خیلی هم آرام بودند. من داخل (کاخ سفید) بودم و هرگونه تحرکی را مشاهده می کردم و نمی توانستم بیشتر از این احساس امنیت کنم.آنها (ماموران مخفی) به معترضان اجازه می دادند هر اندازه که می خواستند جیغ و فریاد بکشند اما هر زمان که یکی از آنها تندروی می کرد آنها (ماموران مخفی) سریع و قاطع اقدام می کردند در حالی که آنها (معترضان) نمی دانستند که چه کسی به آنها ضربه زده است. خط مقدم به صورت جادویی با ماموران جدید جایگزین می شد.

ترامپ همچنین مدعی شد: اقدامات خشونت آمیز در سراسر ایالت متحده، سازماندهی شده بوده و ارتباطی به قتل فلوید ندارد. آنها (معترضان) اینجا بودند تا دردسر درست نمایند. اما ماموران مخفی به خوبی از عهده آنها برآمدند. وی همچنین از تاخیر فرماندار مینیاپولیس یعنی جیکوب فری و ضعف در دفاع از اماکن انتقاد کرد و خواهان بازداشت افراد به اصطلاح بد شد.

رئیس جمهور آمریکا بدون توجه به شرایط مردم آمریکا در بحبوحه کرونا و کشته شدن بیش از 100 هزار امریکایی در پیامی توئیتری خطاب به معترضان به کشته شدن سیاه پوست آمریکایی به دست پلیس نوشت: این اوباش به خاطر جورج فلوید بی احترامی می نمایند و من اجازه نخواهم داد این اتفاق بیفتد. چندی پیش با فرماندار، تیم والتز، صحبت کردم و به او گفتم که ارتش در تمام جهت کنار اوست. هر مسئله ای باشد ما کنترل را در دست خواهیم گرفت، وقتی غارت آغاز می گردد، شلیک هم آغاز می گردد. سپاسگزارم!

ترامپ همچنین در توئیتی دیگر نوشت: عبور از خطوط دولتی برای تحریک و تشویق به خشونت، یک جرم فدرال است! فرمانداران لیبرال و شهرداران باید به شدت سخت تر شوند یا دولت فدرال وارد عمل گردد و کاری را انجام دهد که باید انجام گردد و این شامل استفاده از قدرت نامحدود نظامی و دستگیری های زیادی می گردد. سپاسگزارم!

وی در ادامه نوشت که 80% از آشوبگران از خارج ایالت مینیاپولیس هستند. آنها به مشاغل آسیب می زنند. مخصوصا مشاغل کوچکی که متعلق به آفریقایی- آمریکایی ها است. به خانه هایشان و همچنین ساکنین سختکوش مینیاپولیس که خواهان آرامش، برابری برای خود و خانواده هایشان هستند. گفتنی است ادعای ترامپ خیلی زود با استناد به گزارش زندان های این ایالت از معترضان بازداشتی تکذیب شد.

در ادامه تحولات ترامپ از اعزام گارد ملی به مینیاپولیس اطلاع داد و گفت آنها کاری را انجام می دهند که فرمانداران دموکرات قادر به انجام آن نبودند. وی اضافه کرد که این اقدام زودتر باید انجام می شد تا این حد خسارت بر جا نماند.

او همچنین گفت: به گارد ملی به خاطر کاری که شب گذشته بلافاصله پس از رسیدن به [شهر] مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا انجام دادند، تبریک می گویم. آشوب طلبان چپگرای جنبش آنتیفا (ضدفاشیسم) و دیگران به سرعت سرکوب شدند. این کار باید همان شب اول توسط شهردار انجام می شد تا هیچ مسئله ای پیش نیاید!

وی اضافه کرد: دیگر دموکرات هایی که شهرها و ایالت ها را اداره می نمایند باید به سرکوب شب گذشته آشوب طلبان چپ گرای افراطی در مینیاپولیس نگاه نمایند. گارد ملی کاری عالی انجام داد و باید پیش از آنکه دیر گردد در ایالت های دیگر نیز انجام دهد.

همزمان با دور جدید ناآرامی های خشونت آمیز در آمریکا بود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور اعلام نمود، جنبش خیابانی ضد فاشیستی موسوم به آنتیفا را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام می نماید. ترامپ همچنین از رسانه های جریان اصلی که سرکوب معترضان را پوشش می دادند انتقاد کرد و گفت که آن ها از همه قدرت خود برای برافروختن شعله های نفرت و آشوب طلبی استفاده کردند. در حالیکه همگان می دانند آنها(معترضین) مشغول چه کاری بودند. او همچنین رسانه ها را به پوشش اخبار جعلی متهم کرد.

رئیس جمهوری آمریکا سپس ادامه داد: هم اکنون باید قانون و نظم در فیلادلفیا برقرار گردد! معترضان فروشگاه ها را غارت می نمایند. همچون شب گذشته در مینیاپولیس که (به لطف دونالد ترامپ) با گارد ملی برای مداخله تماس دریافتد، شما هم با گارد عظیم ملی ما تماس بگیرید. او در ادامه نوشت: این همان چیزی است که رای دهندگان به جوبایدن خواب آلود می خواهند؟

وی تاکید نمود: شهرداران و فرمانداران دموکرات محکم باشید. این افراد آشوب طلب هستند. هم اکنون گارد ملی ما را فرابخوانید. دنیا در حال نظاره کردن و خندیدن به شما و جو [بایدن] خواب آلود است. آیا این چیزی است که آمریکا می خواهد؟ نه!!!

ترامپ همچنین در توئیتر با اشاره به انتقادهای جو بایدن، نامزد بالقوه حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از بازداشت معترضان در توئیتر نوشت: آدم های جو بایدن خواب آلود آنقدر چپ گرای افراطی هستند که در کوششند آنارشیست ها را از زندان بیرون آورده و حتی کارهای بیشتری انجام دهند.جو اصلاً از این ماجرا خبردار نیست و از اصلاً از این چیزها سر در نمی آورد، اما آنها قدرت اصلی را در دست خواهند داشت نه جو. آنها اداره امور را در دست خواهند داشت. افزایش اقتصادیات برای همه در راه خواهد بود.

در ادامه رئیس جمهور آمریکا بازداشت معترضان حمایت و کوشش ها برای آزادی کردن آنها را رد کرد. وی در توئیترش نوشت: آدم های جو بایدن خواب آلو آنقدر چپ گرای افراطی هستند که در کوششند آنارشیست ها را از زندان بیرون آورده و حتی کارهای بیشتری انجام دهند.جو اصلاً از این ماجرا خبردار نیست و از اصلاً از این چیزها سر در نمی آورد، اما آنها قدرت اصلی را در دست خواهند داشت نه جو. آنها اداره امور را در دست خواهند داشت. افزایش اقتصادیات برای همه در راه خواهد بود.

در آخرین تحولات نیز وب سایت شبکه خبری سی ان ان در گزارشی با اشاره به هجوم معترضان به کاخ سفید نوشت: یک مقام کاخ سفید گفت که رییس جمهوری آمریکا هنگام تجمع آدینه شب معترضان در مقابل این کاخ به پناهگاه زیرزمینی فراری داده شده است.

شبکه خبری سی ان ان بامداد دوشنبه با انتشار تصاویری از گارد ضد شورش مقابل کاخ سفید و امنیتی توصیف کردن محدوده کاخ؛ به نقل از یک مقام دولتی و یک نیروی امنیتی گفت که آدینه شب وقتی معترضان در مقابل کاخ سفید تجمع کردند، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای مدت کوتاهی به پناهگاه زیرزمینی این کاخ فراری داده شده است.

رئیس جمهور آمریکا امروز در ویدئوکنفرانسی با فرمانداران ایالت های مختلف این کشور از قصد خود برای بازداشت هزاران نفر در واشنگتن و سرکوب تظاهرات در پایتخت آمریکا اطلاع داد. ترامپ در گفت وگو با فرمانداران ایالت های مختلف از ضعف آنها در کنترل اوضاع پس از قتل جورج فلوید مرد سیاهپوست توسط پلیس آمریکایی انتقاد کرد. وی گفت که حضور ماموران امنیتی در واشنگتن امروز افزایش خواهد یافت.بر اساس فایل صوتی که شبکه خبری سی بی اس بدست آورده، ترامپ گفت: واشنگتن تحت کنترل بسیار خوبی قرار گرفته است اما قصد داریم کنترل بیشتری بر آن اعمال کنیم. قصد داریم هزاران نفر را بازداشت نموده و بسیار قوی سرکوب کنیم.

روایتی تازه از ترس ترامپ حین فرار به پناهگاه

همزمان با تجمع معترضان خشمگین مقابل کاخ سفید رئیس جمهوری آمریکا به پناهگاه زیرزمینی کاخ سفید منتقل می گردد. به همین دلیل وبسایت کریستین ساینس مانیتور در مطلبی با کنایه نوشت: ترامپ در حالی به این پناهگاه منتقل شد که معترضین در حال پرتاب سنگ و لگد زدن به حصارهای پلیس بودند. ترامپ نیز حدود یکساعت در این پناهگاه بود. پناهگاهی که برای حفاظت در مقابل حملات تروریستی احتاقتصادی استفاده می گردد. به گفته یک منبع جمعیت حاضر روبروی کاخ سفید موجب هراس ترامپ و خانواده اش شده بود. تعیین نیست که آیا ملانیا و بارون 14 ساله از ابتدا به ترامپ پیوستند یا خیر.در پروتکل سرویس مخفی، تمام کسانی که تحت حمایت آژانس قرار دارند می خواستند در پناهگاه زیرزمینی باشند.

در همین حال بود که ترامپ به مشاورانش گفت که احساس ناامنی می نماید؛ در حالی که هم به صورت خصوصی و هم علناً کارهای سرویس مخفی را ستایش می نماید!

باز شدن زخمی قدیمی در آمریکا/ آیا بایدن می تواند از فرصت فعلی بهره ببرد؟

نشریه بیلد آلمان در گزارشی به برسی علل و پیامدهای بروز اعتراض سراسری در ایالات متحده پرداخت و نوشت: با مرگ جورج فلوید آمریکایی-آفریقایی تبار در یک عملیات پلیس مینیاپولیس، یک زخم قدیمی آمریکایی دوباره سر باز زد. این موضوع بار دیگر نشان داد که نژادپرستی همچنان در جامعه این کشور به ویژه هنگامی که پای وحشیگری پلیس در میان باشد، پررنگ است. بعضی کارشناسان از جمله کریستین هک کارشناس مسائل آمریکا بر این باورند که ترامپ در درجه اول نگران است تا خود را نجات دهد، از این رو دیگران را سرزنش می نماید. در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی، او بی رحمانه سعی می نماید تا به هر نحوی شده از زیر مسئولیت این خشونت ها شانه خالی کند.

همچنین جیمز دیویس دانشمند علوم سیاسی و کارشناس آمریکایی در دانشگاه سنت گالن، معتقد است که ایجاد ارتباط صریح بین ترامپ و آشوب ها بسیار آسان است: اما در دوران تصدی وی شرایطی ایجاد شد که او نیز در آن نقش داشت. در این شرایط بسیاری از آمریکایی ها ابراز احساسات نژادپرستانه را عادی می دانند. به گفته دیویس نژادپرستی عمیقاً در جامعه آمریکا ریشه دارد و غالباً به روشی بسیار ظریف نهادینه می گردد.

از طرفی به نظر می رسد که بایدن نمی تواند از تاردرهم تنیده خود خارج گردد و رئیس جمهوری را به روشی کارآمد، با عزت و شجاعت، به صورت عینی و شخصی هدف حمله قرار دهد. در عوض، او ترسیده و ناامید به نظر می رسد.تا به امروز هیچ نشانه ای در دست نیست که نشان دهد ترامپ در پی بحران، محبوبیت خود را از دست داده است.

در عین حال به اعتقاد دیویس، شکست انتخاباتی ترامپ با یک سناریوی ترسناک همراه می گردد. اگر او در ماه نوامبر(آبان) انتخابات را از دست بدهد و یک بخش رادیکال و مسلح از پیروانش نتیجه را نپذیرند.بر این اساس طی ماه های آینده آرام کردن کامل کشور غیرممکن به نظر می رسد، با این حال روزها و هفته های آینده نشان می دهد که آیا می توان از افزایش سرعت اعتراضات جلوگیری کرد یا خیر.

جنگ داخلی در آمریکا چقدر احتمال دارد؟

بیلد در ادامه به نقل ازکریستین هک می نویسد که پتانسیل برای شرایط جنگ داخلی وجود دارد زیرا اوضاع ایالات متحده اکنون غیرعادی است و درگیری همچنان ادامه دارد. هک می گوید: باید ترسید که ترامپ بخواهد این رویارویی را به بهای کمرنگ جلوه دادن مسائل واقعی و نشان دادن خود به عنوان ناجی قانون و نظم تشدید کند.از طرف دیگر دیویس فرض می نماید که در حال حاضر خطر جنگ داخلی محدود است. برای یک جنگ داخلی احتیاج به جناحها یا گروههای تعریف شده با حداقل تعیینات و رهبران سیاسی مخالف وجود دارد.اما این واقعیت که اکنون ایالات متحده با این روش خشونت آمیز با مسئله قدیمی نژادپرستی روبرو شده است، نوعی بحران در بحران با پیامدهای غیرقابل پیش بینی است.

آتش اعتراضات دامن ترامپ را در انتخابات خواهد گرفت؟

وبسایت دِ کانورسیشن در مطلبی می نویسد: شعله ور شدن اعتراضات در مینیاپولیس ریاست جمهوری ترامپ را غرق در بحران نموده است اما هنوز احتمال انتخاب مجدد وی وجود دارد. این مطلب با توجه به شیوع کرونا شرایط ترامپ را با دوره جنگ دنیای دوم و رئیس جمهوری فرانکلین روزولت مقایسه نموده است. بحرانی جدید دیگر که همراه با خشم مردم از قتل جرج فلوید و تظاهرات سراسری بوده ضمن اینکه عصبانیت از مقررات قرنطینه ای و همچنین بازگشایی سریع اقتصاد نیز به آن اضافه نموده شده است.

این تحلیل در ادامه می افزاید که ترامپ برای رهایی از هر دو بحران به دنبال راهکار خواهد بود تا شرایط را برای رقیبش بدتر کند. برای مثال در مورد شیوع ویروس کرونا ترامپ خود را مسبب نخواهد دانست. او همچنان پافشاری می نماید که دشمن عظیم ژئو استراتژیک وی، یعنی حزب کمونیست چین باعث بروز این فاجعه شده است. او همچنین خواهد گفت که در نخستین دوره ریاست جمهوری او نیست که با درگیری چندین شهر ایالات متحده روبرو شده است. حوادث دیترویت در سال 1967، لوس آنجلس در سال 1992، فرگوسن و میزوری در سال 2014 همگی وقایعی هستند که معترضان نسبت به مسائل وتنش نژادی اعتراض داشتند که هنوز هم پرونده آن بسته نشده است.

مواردی مشابه دیگری نیز وجود دارند؛ مانند کشتار آمریکایی ها در جنگ داخلی در قرن نوزدهم که جان 7500 تن را گرفت، آن هم بر سر اینکه آیا بردگی آمریکایی- آفریقایی ها قانونی بود.

استراتژی ترامپ برای مقصر جلوه دادن دموکرات ها چیست؟

برای ترامپ ناراحت نماینده نخواهد بود، چرا که مینیاپولیس یک شهر عمدتا طرفدار دموکرات ها است و جز ایالت های آبی محسوب می گردد. در همین حال ترامپ ادعا خواهد نمود که برای دهه ها سیاست دموکرات ها در مینه سوتا- شامل هشت سال ریاست جمهوری باراک اوباما موجب تبعیض نژادی شده است. همانگونه که او در سال 2016 عنوان کرد و از آمریکایی- آفریقایی ها پرسید که آیا دموکرات ها برای شما کاری انجام داده اند.

ترامپ در طول بحران شیوع ویروس کووید19 از میزان محبوبیت 80٪ پایدار در بین رای دهندگان جمهوری خواه برخوردار بوده است. این امر به ثابت نگه داشتن میزان محبوبیت وی در بین همه رای دهندگان یاری نموده است. در حالی که شدت همه گیری نیز اوضاع را به وخامت کشانده میزان محبوبیت او نیز به 40 و یا 50 درصد هم متغیر بوده است.

چرا اوضاع برای بایدن چالش برانگیز است؟

بایدن در این برهه باید قادر باشد خود را گزینه مناسبی برای انتخاب نشان دهد تا مردم آمریکا رهبری او را موثر بدانند. اما این هنوز در نظرسنجی ها منعکس نشده است که بایدن به عنوان یک نامزد دموکرات به تنهایی می تواند بر ترامپ فزونی داشته باشد. موضوع بعدی نیز نارضایتی حزب دموکرات است و بایدن نیز قدمی برای حل این مساله برنداشته است.

نژاد نیز مدت هاست که باعث ایجاد اختلاف در حزب بایدن شده است. به عنوان مثال ، دموکرات های جنوبی عوامل اصلی برده داری در قرن نوزدهم و تفکیک نژادی در قرن بیستم بودند.

چالش اصلی برای بایدن اکنون چگونگی حفظ وفاداری آفریقایی-آمریکایی ها به حزب خود است، ضمن اینکه مسئولیت شکست های اجتماعی- اقتصادی در سیاست های حزب دموکرات در شهرهایی مانند مینیاپولیس را نمی پذیرد و مسئولیت آن را قبول نمی نماید.

در سال 2012 ، وی به آمریکایی- آفریقایی تبارها هشدار داد که میت رامنی ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری از حزب جمهوریخواه، اگر انتخاب گردد آنها را به زنجیر میکشد. درست بیش از یک هفته پیش گفت: آمریکایی های آفریقایی تباری که به دونالد ترامپ رای بدهند، سیاه پوست نیستند که این موجب عصبانیت رای دهندگان سیاه پوست شد.

جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امسال در آمریکا یک روز پس از برگزاری تظاهرات ضد نژادپرستی در ایالت دلاوِر، در محل برگزاری این تجمع حاضر شد.به نوشته نشریه بیزنس اینسایدر، بایدن روز یکشنبه در محل برگزاری تجمعات شنبه شب حاضر شد. کمپین انتخاباتی بایدن عکسی از او را در حالی که در کنار یک پدر و پسر سیاه پوست زانو زده بود منتشر کردند.

بایدن نیز با انتشار این عکس در توئیترش نوشت: در حال حاضر ما ملتی در حال درد کشیدن هستیم اما نباید اجازه دهیم این درد ما را نابود کند.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ادامه نوشت: به عنوان رئیس جمهور، به پیش بردن این گفت وگوها یاری نموده و مهم تر از آن، به این گفت وگوها گوش خواهم کرد، همان کاری که امروز در بازدید از محل اعتراضات دیشب انجام دادم.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر یعنی آبان ماه برگزار خواهد شد. علاوه بر بحران کرونا ترامپ با مسائل و چالش های دیگری به غیر از کرونا و ماجرای قتل دردناک جورج فلوید دست و پنجه نرم می نماید. موضوع کره شاقتصادی، جنگ تجاری با چین، روابط با متحدان، یکجانبه گرایی و خروج از معاهدات بین المللی و همچنین شکست کارزار فشار حداکثری را می توان از جمله این موارد دانست. شکست های پی در پی واشنگتن در قبال ایران مانند سقوط پهپاد گلوبال هاوک، حمله موشکی به پایگاه عین الاسد و در تازه ترین موارد عزیمت پنج نفتکش ایرانی به ونزوئلا از دیگر موارد مهمی است که اعتبار ایالات متحده آمریکا را در سطح بین المللی از بین برده است. توئیت وزیر خارجه کشورمان در مورد سیاست های آمریکا علیه ایران و تظاهرات معترضان در مینیاپولیس و سایر ایالت ها را می توان مصداق رویکرد بی تدبیرانه این کشور دانست که می گوید: تکنیک زانو روی گردن چیز تازه ای نیست؛ همان فرقه ای که اذعان دارند دروغ، فریب و دزدیدن عادت آنهاست، طی دو سال گذشته، این تکنیک را علیه بیش از هشتاد میلیون ایرانی به کار گرفته اند و آن را فشار حداکثری می نامند. این تکنیک ما را به زانو در نیاورده است و آمریکایی های آفریقایی تبار را نیز شکست نخواهد داد.

311

منبع: خبرآنلاین

به "ترامپ با یک سناریوی ترسناک همراه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ با یک سناریوی ترسناک همراه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید