تنبلی چشم در بچه ها

به گزارش وبلاگ وکیل من، تنبلی چشم در بچه ها عبارت است از دید ضعیف در یک چشم به گونه ای که باعث می گردد بینایی طبیعی در دوران اولیه کودکی به خوبی تکامل پیدا نکند. اگرچه معمولا فقط یکی از چشم ها دچار تنبلی می گردد، اما گاها ممکن است هر دو چشم این مشکل را داشته باشند. پدیده تنبلی چشم بسیار شایع است طوری که طبق آمار، تقریبا از هر 100 نفر دو الی سه نفر دارای چشم تنبل هستند. برترین زمان برای درمان این معضل، دوران اولیه خردسالی است.

تنبلی چشم در بچه ها

مسائل ناشی از تنبلی چشم

اگرچه تمام نوزادان در بدو تولد قادر به تماشا هستند، اما از آنجایی که معمولا طی ماه اول پس از تولد از چشم هایشان استفاده می نمایند، بینایی آن ها تقویت می گردد. طی سال های اولیه پس از تولد، سیستم بینایی نوزادان به سرعت تغییر می نماید و بینایی آن ها به توسعه خود ادامه می دهد. به منظور داشتن دید طبیعی، بسیار مهم است که بینایی در هر دو چشم به طور همزمان تکامل پیدا کند. در صورت وجود تنبلی چشم و عدم استفاده مناسب از چشم ها، توان دید و بینایی به طور مناسبی تکامل پیدا نخواهد کرد و حتی ممکن است دچار کاستی گردد. چنانچه مساله تنبلی چشم به موقع درمان نگردد، مسائل متعددی در پی خواهد داشت که می تواند بینایی فرد را طی دوران خردسالی تا بزرگسالی تحت تاثیر قرار دهد، از جمله:

کاستی و اشکالات دایمی در بینایی.

اختلال در تماشا سه بعدی اشیا، چرا که دید سه بعدی احتیاج به عملکرد خوب هر دو چشم دارد.

هر گونه مشکل یا آسیب برای چشم سالم تر، تهدیدی جدی برای بینایی فرد برای بقیه طول زندگی اش محسوب خواهد شد.

افرادی که یک چشم آن ها دچار تنبلی است، بیشتر از دو برابر در معرض خطر آسیب به چشم دیگرشان هستند. بعلاوه از آنجا که فقط یک چشم آن ها توان دید سالم و خوب را دارد، ممکن است در انتخاب انواع مشاغل مختلف با محدودیت هایی روبرو شوند. این دو عامل به همراه موارد ذکر شده، از جمله دلایل لزوم شناسایی و درمان تنبلی چشم در دوران کودکی هستند.

دلایل ایجاد تنبلی چشم

تنبلی چشم دارای سه دلیل مختلف است:

تنبلی چشم به دلیل لوچی یا انحراف و عدم تقارن چشم که این امر جزء دلایل شایع تنبلی چشم است.

تنبلی چشم انکساری که در نتیجه عدم تمرکز مناسب نور بر روی شبکیه یکی از چشم ها ایجاد می گردد.

تنبلی چشم به دلیل ممانعت از ورود نور به چشم مانند آب مروارید مادرزادی.

نشانه های تنبلی چشم

از جمله نشانه های تنبلی چشم در بچه ها می تواند لوچی باشد. لذا در صورتی که چشم کودک ظاهر طبیعی و قرینه نداشته باشد، می بایست به وسیله چشم پزشک چک گردد. روش دیگر تشخیص تنبلی چشم، ابراز ناراحتی، گریه کردن و پرخاش کودک زمانی است که یکی از چشم هایش پوشانده می گردد. بنابراین می توان چشم ها را یکی پس از دیگری بست و عکس العمل بینایی کودک را حین بستن هر چشم چک کرد.

درمان تنبلی چشم

از جمله روش های درمان تنبلی چشم، اصلاح ورود و تمرکز نور بر روی شبکیه به وسیله لنز و عینک است. در صورتی که دلیل تنبلی چشم لوچی باشد، احتیاجمند عمل جراحی چشم خواهد بود. تمام این موارد همزمان احتیاجمند تحریک مغز برای بکارگیری مجدد چشم درمان شده هستند که این امر به وسیله بسته نگه داشتن چشم سالم برای ساعت ها، روزها یا هفته ها انجام می گردد.

منبع: فوت و فن

به "تنبلی چشم در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنبلی چشم در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید