تپه 6 هزارساله همدان در محاصره!

به گزارش وبلاگ وکیل من، باستان شناسان برای نجات تپه ستران آجین پس از پژوهش میدانی، عرصه و حریم آن را پیشنهاد کردند. عمق کاوش در گمانه ها یک ونیم تا سه متر بوده است. در نتیجه این پژوهش، عرصه این تپه شش هزارساله آنچنان که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام نموده، حدود یک ونیم هکتار پیشنهاد شده است.

تپه 6 هزارساله همدان در محاصره!

تپه ستران آجین (آژین) در استان همدان، شهرستان اسدآباد، بخش پیرسلمان و در شمال شرقی شهر آجین واقع شده است. این محوطۀ باستانی در تاریخ دهم بهمن ماه سال 1383 با شماره 11358 در لیست آثار ملی ثبت شده است. قدیمی ­ترین بقایای استقراری در این تپه به هزارۀ چهارم قبل از میلاد مربوط بوده است. این محوطه در دوران­ تاریخی و اسلامی نیز مورد استفاده بوده است.

با این وجود، امیر بهرامی ـ سرپرست هیأت باستان شناسی تپه ستران ـ گزارش نموده که از بخش شرقی تپه یک جاده آسفالت به سمت روستاهای دهستان کُلیایی عبور می نماید. ضلع شمالی و غربی تپه نیز به وسیله منازل مسکونی محصور شده و در ضلع جنوبی تپه نیز ساختمان شهرداری آجین قرار گرفته است.

به نظر این باستان شناس، قرار گرفتن محوطه باستانی ستران آجین (آژین) در محدوده بافت شهری و فعالیت های عمرانی شهری، آن را در معرض تهدید و نابودی قرار داده است.

گزارش های باستان شناسانی که برای برآورد و معین عرصه و حریم در این تپه کار می کردند، حاکی از این است که محوطه باستانی ستران از یک سو به علت احاطه به وسیله منازل مسکونی به زباله دانی تبدیل شده و از سوی دیگر ساخت وسازهای نو شهری باعث از بین رفتن بخش هایی از تپه شده و نهشته ها و آثار معماری تپه را تخریب نموده است.

برای اقدامات پیشگیرانه و حفاظت از این تپه لازم بود محدودۀ عرصه و حریم آن روشن گردد تا ادارات مختلف برنامه های عمرانی و خدماتی خود را با توجه به شرایط موجود اثر و با هماهنگی میراث فرهنگی و رعایت ضوابط عرصه و حریم این محوطۀ باستانی به اجرا درآورند. سرپرست هیأت باستان شناسی تپه ستران در این باره گفت: ارائۀ طرح حفاظتی و بعلاوه مجاب کردن ارگان های دولتی از جمله فرمانداری و شهرداری شهرستان به ­منظور مساعدت در جلوگیری از تعرض بیشتر به تپه و بعلاوه پاکسازی سطح تپه از نخاله و زباله بسیار لازم است.

این باستان شناس اظهار کرد: پژوهش میدانی باستان شناختی معین عرصه و پیشنهاد حریم تپه ستران آجین با ایجاد 20 گمانه به ابعاد 5/1×5/1 متر در اطراف محوطه و کاوش آنها بر اساس لایه بندی طبیعی نهشته ها انجام شد. عمق کاوش در گمانه از یک ونیم تا سه متر متغیر است. بر اساس نتایج حاصل از این برنامۀ میدانی، معین شد که عرصۀ واقعی این محوطه حدود یک ونیم هکتار است.

منبع: گردشبان

به "تپه 6 هزارساله همدان در محاصره!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تپه 6 هزارساله همدان در محاصره!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید