تکرار فاجعه ترسناک باستانی با سهل انگاری انسان

به گزارش وبلاگ وکیل من، ایسنا نوشت: نتایج یافته های گروهی از محققان نشان داده فوران های مرگبار آتشفشانی که در حدود 260 میلیون سال پیش اتفاق افتاده، به انقراض دسته جمعی گونه ای از حیوانات منجر شده است.

تکرار فاجعه ترسناک باستانی با سهل انگاری انسان

در حالی که اولین انقراض دسته جمعی حدود 259 میلیون سال پیش رخ داد، دومین انقراض تقریباً 262 میلیون سال پیش در دوره پرمین میانی رخ داد.

در طول تاریخ زمین شناسی زمین، انقراض های دسته جمعی فاجعه بار متعددی وجود داشته است که حیوانات را از این سیاره محو نموده است. کارشناسان بر این باورند که مدت ها قبل از دایناسورها، این سیاره تحت تسلط حیوانات مختلفی اعم از تیتانوپونوس(نام علمی:Titanophoneus) تا خزندگان زره پوش بود. تیتانوپونوس یک سرده منقرض شده و گوشت خوار از راسته ددکمانان و زیرراسته سهمگین سران است که در اواسط دوره پرمین در روسیه زندگی می کرد.

اکنون، گروهی از محققان شواهدی از یک انقراض دسته جمعی دوگانه را کشف نموده اند که تقریباً 260 میلیون سال پیش و به فاصله تقریباً سه میلیون سال از هم اتفاق افتاده است. این رویدادهای منجر به مرگ این جانوران عجیب و غریب در حدود 260 میلیون سال پیش در عصر کاپیتانین زمین شده است.

به گفته محققان دانشگاه علوم زمین چین، این دو انقراض دسته جمعی ناشی از فوران های بزرگ آتشفشانی بوده است. بر اساس این مطالعه، فوران های آتشفشانی در جنوب غربی چین، در منطقه ای به نام Emeishan Large Igneous اتفاق افتاده است.

در این مطالعه، محققان اورانیوم جمع آوری شده از نمونه های دریایی در دریای جنوبی چین را میزان گیری کردند. از این طریق، کارشناسان توانستند دو پالس را شناسایی نمایند که در آن اقیانوس ها اکسیژن حیات بخش خود را از دست داده اند. این مربوط به دو انقراض دسته جمعی است که یکی تقریباً 259 میلیون سال پیش و دیگری تقریباً 262 میلیون سال پیش در طول دوره پرمین میانی اتفاق افتاده است.

محققان تاکید کردند که مطالعه وقایع انقراض باستانی می تواند به آنها یاری کند تا تأثیر گرمایش جهانی بر زنجیره غذایی اقیانوس ها را پیش بینی نمایند.

توماس آلجئو(Thomas Algeo) یکی از محققان مطالعه گفت: ما در حال مطالعه زیست بحران در دوره پرمین هستیم، اما گرمایش مشابه امروز به علت رویدادهای انسانی اتفاق می افتد. انسان ها اثرات فوران های آتشفشانی گذشته را اکنون و در نتیجه انتشار کربن در جو تقلید می نمایند. این فوران های بزرگ آتشفشانی زنجیره ای از واکنش ها را به راه انداختند که این رویداد منجر به دوره کوتاهی از سرد شدن از خاکستر در اتمسفر فوقانی منعکس نماینده نور خورشید و در پی آن دوره های طولانی تر گرمایش جهانی شد. گازهای گلخانه ای ساطع شده از فوران آنها اقیانوس ها را گرم و در نتیجه، آب سطحی گرم از رسیدن اکسیژن محلول به اعماق بیشتر جلوگیری کرد و در نهایت زنجیره غذایی حیوانات را در آن موقع از بین برد.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "تکرار فاجعه ترسناک باستانی با سهل انگاری انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکرار فاجعه ترسناک باستانی با سهل انگاری انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید