کامکوات؛ میوه ای جادویی از شرق آسیا با خواص فوق العاده

به گزارش وبلاگ وکیل من، یک میوه کامکوات تقریبا به میزان یک حبه انگور درشت است و همین میوه کوچک می تواند تمام طعم های مجذوب کننده مرکبات را به شما منتقل کند. خاستگاه کامکوات کشور چین است و نام آن در زبان چینی به معنای پرتقال طلایی است. البته در حال حاضر در کشورهای دیگری مثل آمریکا، فلوریدا، کالیفرنیا و حتی ایران هم رشد می نماید. کامکوات تنها عضو از خانواده مرکبات است که می توانید آن را با پوست بخورید و از طعم شیرین آن لذت ببرید.

کامکوات؛ میوه ای جادویی از شرق آسیا با خواص فوق العاده

امروز در وبلاگ وکیل من مگ می خواهیم با کامکوات، فواید و روش های استفاده از آن آشنا شویم.

منبع تغذیه ای بسیار بزرگ در میوه ای بسیار کوچک

کامکوات منبعی غنی از ویتامین C و فیبر است و شما با مصرف یک وعده کامکوات می توانید فیبر بیشتری نسبت به سایر میوه ها دریافت کنید. یک وعده 100 گرمی کامکوات، تقریبا 5 عدد میوه کامکوات، حاوی مواد زیر است.

  • کالری: 17
  • کربوهیدرات: 16 گرم
  • پروتئین: 2 گرم
  • چربی: 1 گرم
  • فیبر: 6.5 گرم
  • ویتامین آ: 6% از RDI
  • ویتامین ث: 73% از RDI
  • کلسیم: 6% از RDI
  • منگنز: 7% از RDI

کامکوات علاوه بر ویتامین C حاوی مقدار کمی از ویتامین های B و E است. بعلاوه این میوه خوش طعم حاوی آهن، منیزم، پتاسیم، مس و روی هم است. هسته ها و پوست کامکوات مقدار کمی چربی امگا 3 دارند و مثل بقیه میوه ها 80% از وزنش را آب تشکیل می دهد، پس منبع خوبی برای آب رسانی به بدن است. مقدار زیاد آب و فیبر موجود در کامکوات آن را به یک غذای سیرنماینده که مقدار کمی کالری دارد، تبدیل نموده است. پس اگر یک رژیم غذایی کاهش وزن را دنبال می کنید حتما این میوه را در برنامه غذایی تان قرار دهید.

میوه ای سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات مفید گیاهی

کامکوات ها سرشار از ترکیبات گیاهی مفید مثل فلانوئیدها، فیتواسترول ها و اسانس ها هستند. جالب است بدانید که مقدار فلانوئید موحود در پوست کامکوات بیشتر از چربی است. برخی از فلانوئیدهای موجود دراین میوه خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی داشته، می توانند از شما در برابر بیماری های قلبی و سرطان محافظت نمایند.

فیتواسترول های موجود در کامکوات ساختار شیمیایی مشابهی با کلسترول ارند و می توانند به راحتی از جذب کلسترول در بدن شما جلوگیری نمایند؛ پس مصرف کامکوات می تواند در کاهش کلسترول خون مفید باشد. اسانس های موجود در کامکوات ها می توانند علاوه بر خوشبو کردن هوا، دست های شما را هم خوشبو نمایند.

مهم تر از عطر آن وجود آنتی اکسیدانی به نام لیمونن است که تأثیر مثبتی بر سلامتی شما می گذارد. اینطور تصور می گردد که مصرف یک وعده کامل از کامکوات می تواند می تواند فلانوئیدهای مختلف، فیتواسترول ها و اسانس هایی که با هم تعامل دارند را به بدن رسانده و اثرات مفید هم افزایی آن را هم فعال کند.

سیستم ایمنی سالم با مصرف کامکوات

در طب سنتی برخی از کشورهای آسیایی از کامکوات برای درمان سرماخوردگی، سرفه و التهابات مجاری تنفسی استفاده شده است. بعلاوه علم مدرن نشان می دهد که ترکیبات خاص موجود در کامکوات می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. کامکوات منبع فوق العاده ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی یاری می نماید و علاوه بر آن، ترکیبات گیاهی مفید موجود در این میوه همه در افزایش ایمنی بدن مؤثر هستند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که ترکیبات گیاهی موجود در این میوه سلول هایی از سیستم ایمنی که سلول های کشنده طبیعی نام دارند را فعال می نماید. بتا کریپتوکسانتین یکی از ترکیبات کارتنوئیدی موجود در کامکوات است که می تواند این سلول ها را تحریک کند. سلول های کشنده طبیعی از بدن در برابر عفونت ها محافظت نموده و می توانند تومورهای مختلف را هم از بین ببرند. تحقیقات نشان داده است افرادی که بیشترین مصرف بتا کریپتوکسانتین را نسبت به دیگران داشته اند، 24% کمتر در معرض ابتلا به سرطان ریه بوده اند.

کامکوات می تواند با چاقی مبارزه کند

ترکیبات گیاهی موجود در کامکوات می تواند در مبارزه چاقی و بیماری های مرتبط با آن، مثل بیماری قلبی و دیابت نوع 2، مؤثر باشد.

دانشمندان با آنالیز عصاره پوست کامکوات در محیط آزمایشگاهی مشاهده نموده اند که این عصاره سرشار از فلاونوئیدهای نئوکریوسیتین و پونسیرین است که تأثیر مستقیم بر چاقی دارد. در بخش اول مطالعات موش های مورد آزمایش به مدت 8 هفته با یک رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند و به شکل قابل توجهی نسبت به موش هایی که رژیم غذایی کم چرب داشتند یا عصاره کامکوات مصرف می کردند وزن اضافه کردند. هر سه گروه به یک مقدار کالری مصرف می کردند اما تاثیرات عصاره پوست کامکوات شگفت انگیز بود.

تحقیقات بیشتر نشان داد که عصاره این میوه به کاهش رشد سلول های چربی یاری می نماید. بعلاوه فلاونوئید پونسیرین ممکن است در تنظیم مقدار این سلول ها نقش داشته باشد. در بخش دوم همان مطالعه تعیین شد موش های چاقی که رژیم غذایی پرچرب داشتند طی 2 هفته 12% افزایش وزن داشتند اما مو ش های چاقی که از رژیم غذایی پرچرب همراه با عصاره کامکوات تغذیه شده بودند هیچ افزایش وزنی را تجربه ننموده بودند. در هر دو بخش از مطالعه مشاهده شد که عصاره کامکوات قند خون ناشتا، کلسترول کامل، کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرد را هم در بدن موش ها کاهش داده است.

روش های مصرف کامکوات

برترین روش برای مصرف کامکوات خوردن کل میوه همراه با پوست و دانه های آن است. ترکیب طعم شیرین پوست و طعم ترش میوه می تواند تجربه جذابی برای شما رقم بزند. فقط اگر به پوست مرکبات حساسیت دارید در این مورد کمی احتیاط کنید. بعلاوه می توانید قسمت انتهایی میوه را برش داده و آن را فشار دهید تا آب کامکوات گرفته گردد تا به راحتی بتوانید آن را مصرف کنید.

برای افزایش اشتها می توانید قبل از مصرف غذا یک میوه کامل را در دست خود کمی فشار دهید تا اسانس های موجود در پوست آن ازاد شوند. کامکوات را خوب بجوید، هرچه مقدار جویدن این میوه بیشتر باشد، طعم شیرین تری از آن احساس خواهید کرد. اگر می خواهید قبل از خوردن پوست میوه نرم تر گردد، می توانید آن ها را به مدت 20 ثانیه در آب جوش قرار داده و سپس به سرعت با آب سرد بشویید. البته پوست این میوه به مقدار کافی نرم و نازک است و شاید نیازی به انجام این کار نباشد.

نکاتی برای خرید و استفاده از کامکوات

اگر از درختچه کامکوات نگهداری نمی کنید و می خواهید میوه های آن را بخرید بهتر است ابتدا به سراغ گزینه های ارگانیک بروید، چون قرار است پوست آن ها را هم بخورید پس باید سالم ترین گزینه را انتخاب کنید. اگر میوه ارگانیک در دسترس تان نبود حتما کامکوات ها را قبل از مصرف به خوبی بشویید چون ممکن است مقداری آفت کش هنوز روی پوست آن ها به جای مانده باشد.

در زمان انتخاب میوه ها را به آرامی فشار دهید تا میوه های سفت و بزرگ را پیدا کنید. میوه هایی را انتخاب کنید که نارنجی رنگ هستند. کامکوات های سبز هنوز کال هستند و هنوز برای خوردن آماده نشده اند. بعلاوه میوه هایی که پوست کمرنگ دارند یا روی پوستشان لکه ایجاد شده است را انتخاب نکنید.

کامکوات را می توانید به مدت 2 هفته در یخچال نگهداری کنید. البته اگر آن ها را روی میز قرار دهید این مدت به چند روز کاهش پیدا می نماید. اگر مصرف همه میوه ها در این مدت زمان سخت است می توانید با آن ها پوره درست کنید یا حتی خرد نموده و در فریزر قرار دهید. بعلاوه از کامکوات می توانید به شکل های زیر بهره ببرید.

  • تهیه سس برای گوشت، مرغ یا ماهی
  • مارمالاد، مربا و ژله
  • به صورت خرد شده در سالاد
  • استفاده از برش های کامکوات در ساندویچ
  • استفاده به عنوان چاشنی
  • استفاده در پخت نان
  • تهیه دسرهایی مثل کیک و کلوچه
  • تهیه پوره
  • استفاده از پوره یا خرد شده آن برای تزئین دسرها
  • تهیه آب نبا
  • تهیه دمنوش

مرور کلی

کامکوات میوه ای کوچک است که خواصی باورنکردنی دارد. شما می توانید این میوه عجیب را به صورت کامل، همراه با پوست، بخورید و از ترکیب طعم شیرین پوست و طعم ترش میوه لذت ببرید. این میوه عنی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی مفید است. ویتامین C و ترکیبات گیاهی موجود در این میوه می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما یاری کند. بعلاوه مصرف آن از شما در برابر چاقی، بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و برخی از سرطان ها محافظت می نماید. اگر هنوز کامکوات را امتحان ننموده اید الان فصل برداشت این میوه جادویی است و می توانید به سراغش بروید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ وکیل من مگ را بخوانید.

منبع: healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "کامکوات؛ میوه ای جادویی از شرق آسیا با خواص فوق العاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامکوات؛ میوه ای جادویی از شرق آسیا با خواص فوق العاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید