ظرف سفالی تولیدی بانوی هنرمند شهرستان کوثر ثبت ملی شد

به گزارش وبلاگ وکیل من، رئیس اداره میراث فرهنگی کوثر گفت: ظرف سفالی با عنوان بارداخ سنتی خاله خورشید اثر بانوی هنرمند اهل شهرستان کوثر ثبت ملی شد.

ظرف سفالی تولیدی بانوی هنرمند شهرستان کوثر ثبت ملی شد

وبلاگ وکیل من اردبیل - جهانگیر شهبازی گفت: بارداخ یا ظروف سفالی سنتی مخصوص پخت غذا حاصل دستان هنرمند و تجربه 86 ساله خاله خورشید است که هنوز هم این شیوه بومی و سنتی از ساخت ظروف سفال را حفظ نموده و فراوریات او مشتریان خاص خود را در منطقه ها مختلف استان و کشور دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کوثر می گوید: ظروف سفالی فراوری شده به روش سنتی فتیله ای با نام محلی بارداخ شناخته شده و در چند سایز به نام های کله بارداخ (مخصوص کله پاچه)، بارداخ بزباش (مخصوص آبگوشت)، دورت و بش نفره (بارداخ 4 و5 نفره) و تاوا (ماهیتابه) ساخته می گردد.

به گفته او، این ظروف در سایزهای کوچک تر جهت پخت دیزی یک نفره هم به صورت سفارشی ساخته می گردد و گاهی نیز بسته به سفارش تنور کوچکی برای قرارگیری بارداخ روی آن هم به همین شیوه فراوری می گردد.

شهبازی گفت: در حال حاضر فراوری بارداخ به این شکل و شمایل سنتی در استان اردبیل تنها در شهرستان کوثر به وسیله خاله خورشید انجام می گردد و بی نظیر است.

او می گوید: ثبت ملی بارداخ سنتی و بومی شهرستان کوثر تاثیر بسزایی در حمایت از این هنر و صنعت و ماندگاری آن ایفا خواهد نمود.

ع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ظرف سفالی تولیدی بانوی هنرمند شهرستان کوثر ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرف سفالی تولیدی بانوی هنرمند شهرستان کوثر ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید