معرفی مقرون به صرفه ترین خودروهای هاچ بک بازار ایران

به گزارش وبلاگ وکیل من، مقرون به صرفه ترین خودروهای هاچ بک بازار ایران کدامند؟ در این مطلب قصد داریم به معرفی مقرون به صرفه ترین هاچ بک های بازار ایران بپردازیم و به سوال شما درباره ماشین هاچ بک مقرون به صرفه چی بخرم پاسخ دهیم.

معرفی مقرون به صرفه ترین خودروهای هاچ بک بازار ایران

قبل از معرفی نمونه های این مدل در بازار ایران بیایید یکبار مرور کنیم که اساساً خودروی هاچ بک چیست؟

به چه خودروهایی هاچ بک گفته می گردد؟

هاچ بک یا به انگلیسی Hatchback به حالتی از طراحی ماشین سواری گفته می گردد که در آن به نوعی خبری از صندوق عقب نیست. Hatch در انگلیسی به معنای دریچه است و این یعنی در یک ماشین هاچ بک، به جای صندوق دریچه ای قرار گرفته که با شیشه عقب ماشین یکپارچه است و باز و بسته می گردد.

معمولاً وقتی از عقب یا کنار به یک ماشین هاچ بک نگاه می کنید پشت آن صاف است و دریچه آن نیز به صورت عمودی رو به بالا باز می گردد. مدل هاچ بک گاهی به دلیل شباهت با مدل استیشن اشتباه گرفته می گردد در حالی که با هم فرق دارند. جدای از اینکه استیشن ها معمولاً بزرگتر هستند، فرق عمده شان اینجاست که در یک ماشین استیشن صندوق به طور کامل حذف نشده، بلکه جای خود را به مدل دیگری از آن داده است.

به عبارتی در یک سدان و سواری صندوق دار معمولی شما یک فضای جدا از اتاقک دارید که ارتفاع کمتری دارد و از داخل اتاق به آن دسترسی ندارید؛ اما در یک استیشن این صندوق تغییر طراحی پیدا نموده و با استفاده از فضای مرده بین اتاق و صندوق در یک سدان، این فضا بیشتر شده و تا پشت جایگاه عقب آمده است. این فضا هر چند که دیگر مثل یک صندوق استاندارد در سدان منظم و دارای چهارچوب نیست، اما به شما جای بیشتری برای بار و گذاشتن وسایل بزرگتر می دهد و از آنجایی که فضای پشت استیشن به راحتی با اتاقک می تواند در ارتباط باشد، خانواده های پر جمعیت گاهی از آن برای جابجایی سرنشین هم استفاده می نمایند؛ چیزی که در صندوق یک سدان کاملا ممنوع و خطرناک است.

بعد از این توضیحات باید گفت که فرق هاچ بک و استیشن اینجاست که در یک ماشین هاچ بک شاید در ظاهر همین مدل طراحی به کار رفته اما این فضا به طرز محسوسی کوچکتر است. در واقع پشت جایگاه عقب یک هاچ بک، فضای زیادی نیست و نمی تواند وسایل زیادی در آن قرار داد. به همین خاطر است که در یک مدل فراوریی یک کمپانی، ابعاد نوع استیشن و سدان آن تقریبا میزان هم ولی نوع هاچ بک کوچکتر است.

هر کسی می تواند دلیل خاص خودش را برای خرید مدل هاچ بک داشته باشد، اما بیشتر از همه کوچکتر بودن، مقرون به صرفهتر بودن نسبت به سدان های همان سری فراوریی، راحتی در پارک، استفاده در مکان های کوچک بدون داشتن نگرانی از تصادف و آسیب تماشا قسمت عقب از مهمترین دلایل خرید این مدل هاست. اما تجربه و بازار نشان داده که خانواده های بالای 3 نفر و خوش سفر که معمولا وسایل زیادی با خود دارند کمتر سمت هاچ بک می فرایند.

بیشتر بخوانید: با 150 میلیون تومان چه ماشینی بخرم؟

معرفی مقرون به صرفه ترین هاچ بک های بازار ایران

در بازار ایران خودروهای هاچ بک کم نیستند. در انواع و اقسام و قیمت های مختلف وجود دارند و اگر توانایی خرید ماشین داشته باشید، گزینه های خوبی برای انتخاب دارید. اما هدف ما در این مطلب معرفی مقرون به صرفهترین هاچ بک های بازار ایران است که تنها به چند گزینه محدود می رسد.

در ادامه این مطلب نگاهی به مقرون به صرفه ترین خودروهای هاچ بک بازار ایران می اندازیم و مزایا و معایب هر یک را آنالیز می کنیم.

1 - پراید 111

محدوده قیمت: از 105 تا 120 میلیون تومان

فرقی ندارد درباره یک خودروی کم خرج صحبت کنیم یا یک ماشین هاچ بک مقرون به صرفه قیمت. هرجا سخن از خودروهای مقرون به صرفه باشد، پراید حتماً در آن لیست قرار می گیرد.

ناگفته نماند که همین مقرون به صرفهترین خودروی ایران هم حالا برای خیلی ها قابل خرید نیست. ماشینی که امروزه در گفتگوهای اجتماعی و برای بیان وضع آشفته بازار به عنوان مثال استفاده می گردد و مثل همواره قیمت آن با توجه به کیفیت فراوریی اش مورد نکوهش است.

بین انواع پراید در بازار مدل پراید 111 یک خودروی هاچ بک است و از سال 1389 فراوری شد و حالا مورد استفاده خیلی هاست. پراید 111 مثل دیگر برادرانش ویژگی خاصی ندارد. همان امکانات و مشخصات فنی و جانبی و همان کیفیت پایین ساخت و عایق بندی و مواد به کار رفته در آن وجه مشترک شان است.

پراید 111 هم مانند سایر برادرانش همچنان کم خرج ترین خودروی بازار است که قطعاتش به وفور یافت می گردد و از این بابت خیال صاحبانش را راحت می نماید.

بنابراین، اگر دنبال ظاهر و تجملات نیستید و صرفاً در پی یک ماشین هاچ بک مقرون به صرفه قیمت هستید، پراید 111 شاید برترین انتخاب برای شما باشد.

شما می توانید با مراجعه به سایت وبلاگ وکیل من از آخرین قیمت خرید و فروش پراید 111 آگاه گردد.

بیشتر بخوانید: با 230 میلیون چه ماشینی بخرم؟

2 - تیبا 2 مدل EX

محدوده قیمت: از 115 تا 125 میلیون تومان

یکی دیگر از مقرون به صرفه ترین خودروهای هاچ بک بازار ایران تیبا 2 (یا همان تیبا هاچ بک است). تیبا 2 مدل هاچ بک شدهٔ تیبا 1 است. این محصول سایپا هم مثل پراید در بین کم کیفیت ترین و البته مقرون به صرفه ترین خودروهای بازار ایران قرار می گیرد.

معمولاً مشتریان بازار بین پراید و تیبا فرق خاصی قائل نیستند. خصوصاً که بین تیبای قدیمی صندوق دار و تیبای نو هم نه به لحاظ فنی و نه به لحاظ امکانات رفاهی فرق خاصی نیست.

در واقع، تیبا 1 و تیبا 2 فقط از زاویه نگاه عقب فرق دارند و حتی هیچ بازطراحی در قسمت جلو صورت نگرفته است. کیفیت پایین در ساخت، قطعات، مونتاژ و ایمنی کمی بالاتر نسبت به پراید از جمله نکات مشترک آن با گزینه قبلی است. تیبا نیز مانند پراید مسئله ای در تعمیرات ندارد، کم خرج است و قطعاتش به وفور در ایران یافت می گردد.

بنابراین اگر در پی لیست مقرون به صرفه ترین خودروهای هاچ بک بازار ایران هستید و از ظاهر پراید نیز چندان دل خوشی ندارید، شاید تیبا 2 همان خودرویی باشد که در پی آن هستید.

شما می توانید با مراجعه به سایت وبلاگ وکیل من، از آخرین قیمت خرید و فروش تیبا هاچ بک آگاه گردد.

3 - کوییک دنده ای

محدوده قیمت: از 125 تا 140 میلیون تومان

یکی دیگر از خودروهای هاچ بک مقرون به صرفه قیمت در بازار، کوییک محصول سایپاست که با رینگ آلومینیومی و فولادی ارایه می گردد. این دو باهم فرق قیمت دارند و البته مدل R کوییک هم فراوری می گردد که از هر دو مدل معمولی گرانتر است.

با کوییک می توانید ماشینی با ظاهری بهتر نسبت به پراید و تیبا داشته باشید، اما نباید چندان توقع کیفیت بالای فنی از آن داشت. نه خریداران و نه کارشناسان دلیل گران بودن آن نسبت به پراید و تیبا را با توجه به کارایی به طور دقیق نمی دانند.

موتور 1500 سی سی با شتاب اولیه 13 ثانیه و بیشینه ٔ سرعت 160 کیلومتری از ویژگی های ضعیف آن است. اما از نکات خوب کوییک می توان به قرار دادن گیربکس CVT فراوری مشترک کشور بلژیک و ایران و امکانات رفاهی بیشتری نسبت به گزینه های قبلی اشاره نمود.

کوییک دنده ای نیز یکی دیگر از گزینه های موجود در لیست مقرون به صرفه ترین خودروهای هاچ بک بازار ایران است. برای مشاهده آخرین آگهی های خرید و فروش کوییک می توانید به سایت وبلاگ وکیل من مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: مقرون به صرفهترین خودروی چینی بازار ایران

4 - پژو 206

محدوده قیمت تیپ 2: از 180 تا 200 میلیون تومان / محدوده قیمت تیپ 5: از 245 تا 260 میلیون تومان

شاید بتوان گفت که در لیست مقرون به صرفه ترین خودروهای هاچ بک در بازار ایران، پژو 206 طراحی منحصر به فردتری دارد. طراحی مد روز سال های گذشته فرانسه، خیلی زود بین مردم و خصوصاً جوان ها محبوب شد و همچنان در ایران چه در بازار خودروی صفر و چه کارنموده پرفروش است.

پژو 206 تیپ 2 را حدود 70 میلیون مقرون به صرفه تر می توانید خریداری کنید و اگر بین امکانات فنی و رفاهی هر دو چرخی بزنید متوجه می شوید که دلیل این تفاوت قیمت چیست.

با این حال، هر کدام را که انتخاب کنید در نهایت پژو 206 خودرویی مناسب برای تهیه با این بازه قیمتی است؛ چرا که جدا از کیفیت آن، تعمیرات و لوازم یدکی به خوبی در دسترس است. هر چند که فراوریات اخیر ساخت داخل آن متاسفانه کیفیت روزهای اولش را ندارد.

شما می توانید با مراجعه به سایت وبلاگ وکیل من، از آخرین قیمت خرید و فروش پژو 206 آگاه شوید.

5 - ام وی ام 315 اسپرت و پلاس (مدل 98 و 99)

محدوده قیمت مدل اسپرت: از 240 تا 270 میلیون تومان / محدوده قیمت مدل پلاس: از 360 تا 380 میلیون تومان

از این مدل هاچ بک ام وی ام همانطور که می بینید دو سری اسپرت و پلاس در مدل های سال 98 و 99 در بازار موجود است. مدل 98 مقرون به صرفه تر و پلاس نیز از مدل اسپرت گران تر است.

مدل اسپرت اولین بازطراحی این فراوری چینی است و امکانات رفاهی خوبی مثل نمایشگر لمسی و کنترلر روی فرمان و روکش چرم و سیستم پخش به روز شده در آن قرار گرفته و ضمن اینکه کیفیت بدنه آن نیز بالاتر رفته است.

در مدل پلاس آن که به عنوان سومین فیس لیفت شناخته می گردد نیز به جز این مشخصات، تغییر رنگ اجرا شده و نمای داخلی و بیرونی تغییر محسوسی نموده و به مه شکن، دی لایت و نور اتوماتیک، سیستم کنترل هوشمند پایدار، کروز کنترل، سانروف برقی و سیستم فشار باد تایر هم مجهز شده است. ضمن اینکه در قسمت فنی نیز از جعبه دنده چهار سرعته استفاده شده است.

با همه این اوصاف، همچنان عده ای معتقدند با توجه به قیمت، کیفیت ساخت ام وی ام 315 چندان بالا نیست. در هر صورت اگر در پی یک ماشین هاچ بک مقرون به صرفه قیمت هستید، ام وی ام 315 پلاس و اسپرت می تواند گزینه خوبی برایتان باشد.

شما می توانید آخرین آگهی های خرید و فروش ام وی ام 315 هاچ بک را در سایت وبلاگ وکیل من ببینید.

بیشتر بخوانید: با 350 میلیون چه ماشینی بخرم؟

6 - برلیانس H320 و H220

محدوده قیمت H220: از 230 تا 240 میلیون تومان / محدوده قیمت H320: از 340 تا 350 میلیون تومان

دو برلیانس هاچ بک این لیست نیز فرق حدود 100 میلیونی دارند. این دو ماشین چینی اما فراوریی پارس خودرو گزینه های مناسب و محبوبی بین هاچ بک سواران هستند و از گزینه های مقرون به صرفه ترین خودروهای هاچ بک بازار ایران به شمار می آیند.

مدل H320 آن گران تر است و هر دو سری به صورت اتوماتیک هم موجود هستند. با توجه به نرخ فروش بازار و از آنجایی که رخ H320 بیشتر شبیه ماشین های روز اروپایی است، مشتریان بیشتری هم دارد. هر چند که نوع اتومات آن در مدل H220 گیربکس ضعیف تری دارد و در تعویض دنده مطلوب عمل نمی نماید. ضمن اینکه توجه داشته باشید سری اتومات امکانات رفاهی به مراتب بیشتری نسبت به مدل دنده ای دارند.

شما می توانید آخرین آگهی های خرید و فروش برلیانس H220 و آگهی های خرید و فروش برلیانس H320 را در سایت وبلاگ وکیل من مشاهده کنید.

7 - دانگ فنگ H30 کراس

محدوده قیمت: از 340 تا 360 میلیون

هفتمین گزینه از بین مقرون به صرفه ترین خودروهای هاچ بک بازار ایران، دانگ فنگ H30 است. از این محصول نیز دو ساخت با رینگ فولادی و رینگ آلومینیومی در ایران موجود است. ایران خودرو این محصول را برای جایگزینی پژو 206 اتومات و رقیبی برای پژو 207 معرفی کرد.

این محصول هر چند که خودروی کاملی نیست، اما با توجه به هم رده هایش و رقبا و فراوریات خود ایران خودرو در پله های بالاتری به لحاظ کیفیت قرار می گیرد.

طراحی این خودرو چیزی شبیه پژو 308 و محصولات قدیمی شرکت سیتروئن است و با توجه به موتور TU5 و گیربکس چهار سرعته ساخت ژاپن و به علاوه امکانات جانبی قابل توجه، گزینه خوبی برای این بازه قیمتی است. اگر از نکات منفی آن هم بخواهید، می توان به کیفیت پایین اتاق و مصرف بالای آن در شهر اشاره نمود.

برای اطلاع از قیمت خرید و فروش دانگ فنگ H30 کراس به سایت وبلاگ وکیل من مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: مقرون به صرفه ترین خودروهای اتومات بازار ایران

8 - رنو ساندرو معمولی و استپ وی

محدوده قیمت ساندرو اتوماتیک: از 430 تا 440 میلیون تومان/ محدوده قیمت ساندرو استپ وی دنده ای: از 380 تا 400 میلیون تومان

آخرین گزینه در بین مقرون به صرفه ترین خودروهای هاچ بک بازار ایران رنو ساندرو است. از هر دو سری می توان نوع دنده ای و اتومات آن را یافت اما مدل ساندرو دنده ای دیگر فراوری نمی گردد و اگر قصد خرید صفرش را دارید، شاید بهتر است در پی نسخه اتوماتیک آن باشید. نوع اتومات هر دو گرانتر است و در سری استپ وی این فرق قیمت بین اتومات و دنده ای به حدود 100 میلیون می رسد!

رنو ساندرو استپ وی به نوعی بازطراحی ساندرو معمولی است و بلندتر و بزرگتر شده است. جز ابعاد، از وجود باربند و تغییر چراغ ها و جلوبندی هم بهره می برد. هر دو فضای خوب و جاداری در کابین دارند و نوع دنده ای آن گیربکسی با استاندارد JHQ دارد و نوع اتومات آن از جعبه دنده مشترک با مدل مگان استفاده می نماید. شاید بزرگترین ایرادش هم امکانات رفاهی کمتر نسبت به سایر رقیبانش باشد.

برای مشاهده قیمت خرید و فروش رنو ساندرو و آگاهی از قیمت خرید و فروش رنو ساندرو استپ وی به سایت وبلاگ وکیل من مراجعه کنید.

این بود لیست مقرون به صرفه ترین خودروهای هاچ بک بازار ایران …

لیستی که خواندید چند نمونه از مقرون به صرفه ترین هاچ بک های بازار ایران هستند که فعال و در حال فراوری هستند و می توان به خرید آن ها فکر کرد. البته اگر بیشتر بگردید چند مدل دیگر هم پیدا خواهید کرد که در مشخصات فنی و امکانات مختلف فرق چندانی بین آن ها نیست؛ مگر اینکه بخواهید بیشتر هزینه کنید.

در هر صورت مثل باقی خودروها، استانداردی که از یک هاچ بک مقرون به صرفه قیمت در بازار ایران دریافت می کنید با سطح دنیا تفاوت های چشمگیر و قابل تاملی دارد.

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفیدی در اختیارتان بگذارد. پیشنهاد می کنیم پیش از اقدام به خرید خودرو، با مراجعه به دسته بندی راهنمای خرید خودرو در وبلاگ وبلاگ وکیل من، سایر مطالب ما را مطالعه کنید.

نظر شما درباره لیست بالا چیست؟ کدام یک از این خودروها در حال حاضر ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

منبع: دیوار

به "معرفی مقرون به صرفه ترین خودروهای هاچ بک بازار ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی مقرون به صرفه ترین خودروهای هاچ بک بازار ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید