معرفی فرودگاه های استانبول

به گزارش وبلاگ وکیل من، استانبول دارای دو فرودگاه است. اولین و مهم ترین فرودگاه نو استانبول است، که بعد از بسته شدن فرودگاه اتاتورک در سال 2018 افتتاح شد و تمامی پروازهای تور استانبول در این فرودگاه وارد می گردد.

معرفی فرودگاه های استانبول

این فرودگاه بزرگترین فرودگاه اروپا با 6 باند و ظرفیت 200 میلیون مسافر در سال در سال 2027 خواهد بود.

دومین فرودگاه بین المللی صابیها گوکچن است، که در بخش آسیایی واقع شده و به عنوان فرودگاه دوم و مالی استانبول معرفی می گردد.

در اینصورت هنگام خرید بلیط هواپیما استانبول شما دو گزینه خواهید داشت:

  • فرودگاه تازه استانبول
  • فرودگاه صبیحا گوکچن

استانبول چند فرودگاه دارد؟

در کل سه فرودگاه در استانبول وجود دارد:

  1. فرودگاه بین المللی آتاتورک (ISL)
  2. فرودگاه بین المللی صبیحا گوکچن (SAW)
  3. و فرودگاه بین المللی استانبول (IST)

با این حال، بیشتر گردشگران خارجی ممکن است فقط فرودگاه بین المللی استانبول (IST) و فرودگاه بین المللی صابیحا گوکچن (SAW) را به عنوان فرودگاه های اصلی استانبول بشناسند. زیرا فرودگاه آتاتورک دیگر هیچ پرواز مسافربری تجاری ندارد.

در زیر در خصوص هر سه فرودگاه استانبول و آنچه باید در خصوص آنها بدانید صحبت خواهیم کرد!

فرودگاه بین المللی صبیها گوکچن (SAW)

فرودگاه بین المللی صبیحا گوکچن (SAW) در سال 2001 به علت ازدحام مسافران در فرودگاه بین المللی آتاتورک افتتاح شد.

برخلاف فرودگاه بین المللی آتاتورک، فرودگاه صبیحا در سمت آسیایی استانبول در پندیک، در حدود 32 کیلومتری (20 مایلی) جنوب شرقی مرکز شهر واقع شده است که گزینه بسیار مناسبی برای خرید بلیط هواپیما ترکیه است.

این فرودگاه که به نام صبیحا گوکچن، اولین خلبان زن جنگنده در دنیا نامگذاری شده است، یکی از دو فرودگاه بین المللی استانبول است.

فرودگاه صبیحا گوکچن در ابتدا برای پذیرش 3 میلیون مسافر بین المللی و نیم میلیون مسافر داخلی در سال طراحی شده بود. با این حال طولی نکشید که این اعداد از آن فراتر رفت و دولت به ارتقای ترمینال بین المللی برای نگهداری 25 میلیون مسافر اقدام کرد.

از سال 2019 به بعد، مسافران سالانه فرودگاه صبیحا گوکچن از 35 میلیون نفر فراتر رفته اند.

چگونه به فرودگاه صبیحا برسیم؟

رسیدن به صبیحا کاملاً ساده است. اگرچه هنوز مترو به آن متصل نیست، Havabus های سطح شهر وجود دارد که شما را به محله های محبوب استانبول، مانند تقسیم و کادیکوی می برد.

با این حال، شایان ذکر است که صبیحا بسیار دور از مرکز تاریخی است که در سمت اروپایی واقع شده است. با اتوبوس و مترو می توانید به آنجا برسید 2 ساعت طول می کشد و در صورت وجود ترافیک، بیشتر طول می کشد.

فرودگاه بین المللی استانبول (IST)

محبوب ترین و در عین حال مهم ترین فرودگاه استانبول فرودگاه بین المللی استانبول (IST) است. این فرودگاه در سال 2019 تکمیل شد و از آن موقع تا به امروز تمام عملنمودهای فرودگاه قدیمی آتاتورک را انجام داده است.

این شهر در بخش اروپایی استانبول در منطقه ای به نام Arnavutköy، در فاصله تقریباً 40 کیلومتری (25 مایل) از مرکز تاریخی واقع شده است.

فرودگاه استانبول یکی از چشمگیرترین و بزرگترین فرودگاه های تمام دوران است. نه تنها به طور مداوم به عنوان یکی از برترین فرودگاه های دنیا رتبه بندی شده است، بلکه این فرودگاه در سال 2021 با 37 میلیون مسافر شلوغ ترین فرودگاه اروپا معرفی گردید.

به گفته مسئولین این فرودگاه، این فرودگاه میخواهد تا سال 2025 بزرگترین فرودگاه دنیا با قابلیت خدمات رسانی به 200 میلیون مسافر در سال باشد.

کل مساحت فرودگاه تازه استانبول 76.5 میلیون متر مربع، کمی بزرگتر از شهر لستر در انگلستان است.

به طور کلی پنج ترمینال در این فرودگاه وجود دارد که با حروف انگلیسی A، B، D، F، و G نامگذاری شده است. از بین این 5 ترمینال، ترمینال های A، B، D و F فقط پروازهای بین المللی را ارائه می دهند در حالی که ترمینال G فقط پروازهای داخلی را انجام می دهد.

از ویژگی های خاص این فرودگاه که بسیار مورد توجه می باشد، برج مراقبت پرواز آن است، برج مراقبت آن به شکل لاله است که گل ملی ترکیه است!

مقر اصلی عملیات ایرلاین اول این کشور ترکیش ایرلاینز نیز در فرودگاه تازه است.

امکانات فرودگاه تازه استانبول

فرودگاه بین المللی استانبول به علت بسیاری از ویژگی های برجسته اش شناخته شده است که اولین آن سقف های بلند و امکانات رفاهی مدرن است.

قدم زدن در فرودگاه این حس را القا می نماید که در حال قدم زدن در یک هتل پنج ستاره هستید. فرودگاه بعلاوه دارای کپسول های خواب فراوانی است که بازتماشامایندگان می توانند آن ها را اجاره نمایند و خوابی آرام داشته باشند. در سرتاسر فرودگاه، تعداد زیادی قسمت نشیمن و دوشاخه برای وسایل الکترونیکی خود خواهید یافت.

اگرچه وای فای در فرودگاه وجود دارد، اما احتیاج به تأیید تلفنی با ارسال یک پیغام متنی برای شما دارد. ما هرگز نتوانستیم این پیغامک را با یک شماره بین المللی دریافت کنیم.

بعلاوه کیوسک های وای فای در سراسر فرودگاه وجود دارد که می توانید پاسپورت خود را اسکن نموده و یک ساعت وای فای رایگان دریافت کنید.

این فرودگاه آینده نگر است، بنابراین می توانید تمام امکانات مجلل مانند سالن های استراحت، فروشگاه های معاف از مالیات و غیره را پیدا کنید!

چگونه به فرودگاه تازه استانبول برویم؟

دسترسی به فرودگاه استانبول بسیار آسان است. در انتها سال 2022، فرودگاه استانبول به وسیله خط مترو M11 قابل دسترسی خواهد بود. اما قبل از آن، فرودگاه به وسیله اتوبوس های شاتل HavaIST و اتوبوس های IETT به هم متصل می گردد. هر دوی این اتوبوس ها شما را مستقیماً به بسیاری از نقاط شهر از جمله مرکز تاریخی می برند.

راه های دسترسی به فرودگاه جز دانستنی های مهم پیش از سفر به استانبول می باشد که ضروری است هر مسافری بداند.

فرودگاه بین المللی آتاتورک (ISL)

فرودگاه بین المللی آتاتورک (ISL) قدیمی ترین فرودگاه استانبول است. این فرودگاه یکی از شلوغ ترین فرودگاه های دنیا بود که در اوج خود به بیش از 60 میلیون مسافر خدمات رسانی می کرد.

از آوریل 2019، تمام پروازهای تجاری مسافربری به فرودگاه بین المللی تازه استانبول (IST) تغییر مسیر داده است. و اخیراً در فوریه 2022، تمام پروازهای باری و عملیات نیز به فرودگاه تازه تغییر مسیر داده است.

فرودگاه بین المللی آتاتورک در سال 1933 زمانی که ترکیش ایرلاینز امروزی تنها با دو فروند هواپیمای کرتیس کینگ برد شروع به کار کرد، رسما فعال شد.

این هواپیما به دو مقصد آتن در یونان و آنکارا، مرکز ترکیه پرواز کرد. توقف استفاده از آن در سال 2019 نشان دهنده 86 سال سابقه یکی از مهم ترین فرودگاه های دنیا است.

در حال حاضر بلیط هواپیما ترکیش به مقاصد بسیار متنوعی پروازهای مستقیم و غیرمستقیم انجام می دهد.

با از بین رفتن کامل فرودگاه، تخریب در می 2022 شروع شده است. برنامه تبدیل این منطقه به پارک است.

سه فرودگاه در استانبول وجود دارد، اما تنها دو فرودگاه در حال حاضر فعال هستند. اگرچه میراث فرودگاه آتاتورک هرگز فراموش نخواهد شد، تماشا چنین مکان تاریخی غم انگیز است.

در عین حال، بازتماشامایندگان می توانند از روش مدرنپ تری برای پرواز به وسیله فرودگاه بین المللی تازه استانبول و فرودگاه بین المللی صابیحا گوکچن لذت ببرند.

منبع: طاهاگشت

به "معرفی فرودگاه های استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی فرودگاه های استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید