نخستین سایت شبکه 5G در تهران فعال شد؛ آزمایش نسل پنجم موبایل در ایران

به گزارش وبلاگ وکیل من، خبرنگاران: اولین شبکه نسل پنجم تلفن همراه (5G) در ایران و در شهر تهران راه اندازی شد و معاون وزیر ارتباطات از تست موفقیت آمیز این فناوری با سرعت اینترنت 5/ 1 گیگابیت بر ثانیه اطلاع داد تا به این ترتیب، ایران در زمره کشورهایی باشد که از این تکنولوژی نوین بهره برداری می نمایند.

نخستین سایت شبکه 5G در تهران فعال شد؛ آزمایش نسل پنجم موبایل در ایران

به گزارش وبلاگ وکیل من به گفته معاون وزیر ارتباطات، مراسم رونمایی از این پروژه به زودی برگزار می گردد و وزارت ارتباطات جزئیات مربوط به قوانین و مقررات راه اندازی این پروژه در کشور و مسائل مربوط به تعرفه گذاری آن را اعلام خواهد نمود. به هر حال، این روزها که جهان با شیوع بیماری کرونا دست به گریبان است و رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه تنها چاره مقابله با آن شده، فرصتی برای تکنولوژی های جدید شد تا در برنامه های شرکت ها و دولت ها جا باز نمایند و راه اندازی آنها دستاورد بزرگی به حساب بیاید.

ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، روز گذشته با انتشار ویدئویی از اظهارات رئیس جمهور در جلسه هیات دولت، در توییتر نوشت: اولین شبکه نسل پنجم تلفن همراه (5G) در ایران و در شهر تهران راه اندازی شد. نسل 5 فقط یک ابزار ارتباطی نیست و در کنار هوش مصنوعی سکوی پرش اقتصاد دیجیتال ایران است. وی با بیان اینکه در فاز پایلوت و آزمایشی این پروژه، سرعت 5/ 1 گیگابیت بر ثانیه با موفقیت تست شد، اضافه کرد: 5G به لحاظ تاخیر در ارسال اطلاعات نیز بهبود قابل ملاحظه ای نسبت به 4G دارد و توانستیم در این تست، 5 تا 6 میلی ثانیه تاخیر را کاهش دهیم. هدفگذاری سرعت تبادل دیتا در شبکه 5G در جهان به لحاظ نظری یک گیگابیت تا 20 گیگابیت است، این سرعت متناسب با سرمایه گذاری و سایر مولفه ها به دست می آید، اما متوسط درنظر گرفته شده برای آن، سرعتی بین 5/ 1 تا 2 گیگابیت خواهد بود. هم اکنون متوسط سرعت اینترنت در نسل چهارم ارتباطات به ازای هر کاربر حدود 20 مگابیت بر ثانیه برآورد می گردد. هاشمی با بیان اینکه برنامه ریزی برای راه اندازی چند سایت 5G در تهران توسط یکی از اپراتورها در دستور کار است، اضافه کرد: به زودی این اپراتور در چند نقطه تهران، این سایت ها را آزمایش می نماید. اپراتور دیگری نیز نخستین سایت خود را همزمان با فاز پایلوت در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه اندازی نموده است. روال آزمایشی برای این پروژه متداول است و به تدریج متناسب با احتیاج، این فناوری در کشور توسعه داده می گردد. البته باید توجه داشت که اپراتورهای موبایل، مجری توسعه این فناوری هستند و باید با توجه به استراتژی ورود به بازار، این توسعه را انجام دهند.

الزامات راه اندازی 5G

البته زمزمه راه اندازی نسل پنجم اینترنت موبایل از سال گذشته شروع شد؛ زمانی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود مقدمات پیاده سازی 5G در ایران اجرا شده است و از اجرایی کردن اولین نسخه 5G و ارائه خدمات اینترنت نسل 5 به عنوان یک مطالبه جدی و احتیاجمندی کسب وکارها در کشور خبر داده بود. آذری جهرمی همچنین در اواسط خرداد ماه امسال، از واردات تجهیزات راه اندازی 5G به کشور و نصب اولین سایت آن طی یک ماه خبر داده و اظهار نموده بود که مطابق برنامه تا شهریورماه، پنج منطقه تاریخی تهران زیر پوشش نسل پنجم تلفن همراه قرار می گیرد. وی اضافه کرد: به دلیل مسائل سرمایه گذاری درحوزه اینترنت ثابت، ما باید برای توسعه خدمات اینترنت خانگی به سمت استفاده از تجهیزات بی سیم برویم. با توجه به محدودیت های فرکانسی کشور روی باندهای پایین ارتباطی، با 5G می توان از سیاست باندهای فرکانسی بالا استفاده کرد.

از طرفی، معاون وزیر ارتباطات درخصوص احتیاجمندی 5G به گوشی های این نسل ارتباطات نیز گفت: هم اکنون تعداد گوشی هایی که این فناوری را پشتیبانی کند در کشور، درصد خیلی کمی است، اما ما با تست 5G قصدمان ایجاد آمادگی و انتقال دانش این فناوری بوده است. کمااینکه هم اکنون نیز فراورینمایندگان گوشی به سمت فراوری گوشی هایی با پشتیبانی از 5G حرکت نموده اند و در آینده و با عملیاتی شدن تدریجی این پروژه، متناسب با احتیاج، این گوشی ها نیز در بازار توزیع خواهد شد. در راه اندازی فاز پایلوت 5G قصدمان این است که در مواجهه با این تکنولوژی نوظهور منفعل نباشیم و با راه اندازی این سایت، اعلام می کنیم که به علم این حوزه دست یافتیم.ضرورت دسترسی به گوشی هایی که از اینترنت 5G پشتیبانی می نمایند برای استفاده از این تکنولوژی جدید در حالی است که این گوشی ها همگی در رده گوشی های با ارزش بالای 300 دلار قرار گرفته است که دولت برای ممنوعیت واردات آنها برنامه دارد و معلوم نیست برای چه اهدافی می خواهد شبکه 5G را راه اندازی کند. بر اساس استانداردهای 3GPP در نسل پنجم، شاخص هایی نظیر میانگین سرعت، حداکثر سرعت، ظرفیت شبکه، بهره وری طیف، بهره وری مصرف انرژی، تحرک و کاهش ضریب تاخیر، استانداردهایی دارند که نسل چهارم توانایی دستیابی به آنها را نداشته است. شبکه نسل پنج تلفن همراه (5G)، دارای مزایایی نظیر سرعت بیشتر، تاخیر کمتر، تعداد و تراکم کاربر بالاتر و شبکه پایدارتر است که این مزایا، منجر به مدیریت خدمات حیاتی، دستیابی به پهن باند سریع تر در همه جا و بهره گیری از اینترنت اشیای انبوه می گردد.

این تکنولوژی می تواند در مورد مواردی چون بهداشت و سلامت، دولت همراه، کشاورزی، حمل و نقل، انرژی و مسائل اقتصادی راهگشا باشد و پیش بینی می گردد در آینده نزدیک، 5G اثر قابل توجهی بر اقتصاد جهان داشته باشد. فناوری 5G ضمن افزایش سرعت و کیفیت خدمات دیجیتال، ارائه خدمات جدید و کاهش شکاف دیجیتالی بین شهرها و مناطق کم برخوردار و محروم را در پی دارد. با استفاده از این فناوری می توان با ایجاد زیرساخت های لازم، برای ارائه خدماتی مانند جراحی از راه دور، دسترسی به محتوای با کیفیت (K4)، توسعه خدمات شهر هوشمند و خدمات مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا، استفاده از هوش مصنوعی برای یاری به بهره وری فراوری و مدیریت مصرف انرژی در کشاورزی اقدام کرد.

هیجان مدیران دولتی برای اجرای این فناوری جدید در کشور در حالی است که به نظر می رسد شبکه 5G برای رسیدن به ابزارهای دیجیتالی کاربران راه درازی پیش رو دارد. به گفته بهزاد اکبری، عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، توسعه زیرساخت های ارتباطی مانند توسعه فیبرنوری و افزایش فرکانس و اتخاذ تصمیمات قانونی برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران از الزامات ورود نسل پنجم ارتباطات (5G) به کشور به شمار می آید. گذشته از آن که چند سال است اجرای پروژه های فیبر نوری به خاتمه نرسیده و نشان می دهد توانایی داخلی برای رسیدن به آنچه لازمه راه اندازی 5G بوده، کافی نیست. در این میان، وزارت ارتباطات نتوانسته برای آزادسازی باندهای فرکانسی 700-800 با سازمان صداوسیما به توافق برسد. قانون حفاظت از حریم خصوصی هم بلاتکلیف است، به طوری که به گفته محمدجعفر نعناکار، مدیرکل حقوقی سابق سازمان فناوری اطلاعات ایران، در گفت وگو با خبرگزاری مهر، دو سال است که دولت لایحه صیانت از داده های شخصی و حریم خصوصی را تدوین نموده و این لایحه در کمیسیون های تخصصی دولت نیز آنالیز و چکش کاری شده است. اما ارائه این لایحه برای تصویب به مجلس قبلی نرسید و حالا باید دید که آیا در مجلس جدید قرار است مجددا این لایحه در کمیسیون های مجلس آنالیز گردد یا اینکه مستقیم در صحن مطرح می گردد. نکته دوم این است که باید دید مجلس چقدر تمایل دارد که در حوزه امنیت سایبری ورود نموده و قانون گذاری کند.

منبع: اقتصادنیوز

به "نخستین سایت شبکه 5G در تهران فعال شد؛ آزمایش نسل پنجم موبایل در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین سایت شبکه 5G در تهران فعال شد؛ آزمایش نسل پنجم موبایل در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید