کلیدواژه انحصار، همیشه پوششی بر عدم موفقیت در حوزه ارتباطات است

به گزارش وبلاگ وکیل من به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، بهانه نگارش این یادداشت برپایی کمپینی با عنوان برطرف انحصار از مخابرات در شبکه های اجتماعی است که پرداختن به آن، حقیقتا اشتباهی بزرگ و موجب انحراف افکار عمومی از مشکل اصلی صنعت ارتباطات به شمار میرود.

کلیدواژه انحصار، همیشه پوششی بر عدم موفقیت در حوزه ارتباطات است

بعلاوه، مهم ترین آسیب جبران ناپذیر آن نه به صنعت ارتباطات، بلکه به افکار عمومی است که ظاهرا انحصار مطرح شده مخابرات را علت تمام توسعه نیافتگی ها بدانند و دیگر مطالبه به حقی از مسوولین بابت عدم پیشرفت حوزه ارتباطات نداشته باشند.

امروزه در جامعه ای که 85 میلیون ایرانی به اینترنت دسترسی دارند، جمع آوری 6 هزار امضا کار بسیار ساده ای است، این کارزار را کسانی به راه انداختند که بانیان وضع موجود هستند.

البته در دولت مردمی فعلی در بخش مخابرات شاهدتحولات خوبی هستیم که البته لازمه آن فریفته نشدن همکاران دولت نو به وسیله گروه هایی است که تمام کم کاری ها و ترک فعل های خود را در حوزه ارتباطات، زیر پوشش انحصار مخابرات پنهان می دارند و متاسفانه سال ها با این بهانه، به صورت هدفمند باعث عدم توسعه یافتگی صنعت ICT کشور شدند.

شرکت مخابرات ایران بیش از 10 سال قبل با طی روال قانونی خصوصی شد و به ارائه خدمات به ذی نفعان در چارچوب مصوبات ابلاغی بالادستی پرداخت. اکنون نیز توسعه زیرساخت ارتباطات شبکه با فیبر نوری و FTTH در دست انجام است.

نگاه غیرکارشناسی به مجموعه مخابرات ایران طی سال های گذشته و علی رغم افزایش شدید تورم، اجازه افزایش منطقی تعرفه ها را نداده است و نگاه سیاسی جایگزین نگاه حرفه ای به حوزه ارتباطات شده است، حال آنکه با منطقی شدن تعرفه ها سود اصلی که همان افزایش کیفیت و ارائه خدمات نو است، به تمام ذی نفعان، مردم و مشترکان اعم از خانگی، تجاری و سازمانی خواهد رسید.

به طور خلاصه، از اهم وظایف وزارت ارتباطات ، حمایت از مشترکین و فعالان صنعت ICT برای استفاده از خدمات با کیفیت مطلوب با هدف تحقق رضایت مندی مشتریان است و اگر این حمایت نباشد، چرخه صنعت با مشکل روبرو می گردد و زیان آن در نهایت مشترکین می رسد که خواستار خدمات با کیفیت هستند.

در مورد انحصار، اگر منظور نحوه استفاده از سیم و کابل است که بر طبق قانون و مصوبات ابلاغی از سوی رگولاتوری و در قالب قرارداد بیت استریم تمام اپراتورها از خدمات زیرساختی می توانند استفاده نمایند. مصادیق انحصار را با نگاهی کارشناسی می توان در ارایه پهنای باند مناسب به اپراتورها،اعمال قوانین ضد توسعه و انحصار در اعمال منطقی تعرفه ها دانست.

اگر مشکل تعرفه غیرمنطقی و غیر واقعی خدمات مخابرات و عدم توجه به تامین منابع با بهانه کلیدواژه انحصار حل نگردد، در پایان هم مشترک نهایی متضرر می گردد و نمی تواند از تکنولوژی های نو بهره مند گردد و هم تمام شرکت های ارتباطی کشور با عقب ماندن مخابرات به صورت زنجیروار از مدار توسعه خارج می شوند.

در نهایت ضروری است یک بار برای همواره کلیدواژه انحصار و سوء استفاده از این واژه را فراموش نموده و همگان به توسعه فناوری های نوین مطابق با آخرین روندهای رایج در جهان با حمایت از صنعت زیرساختی مخابرات باور داشته باشیم تا نتایج آن برای تمام مردم و مشتریان، ملموس بوده و علاوه بر آن، توسعه حقیقی صنعت پیشران ارتباطات و فناوری اطلاعات را در کشورمان ببینیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کلیدواژه انحصار، همیشه پوششی بر عدم موفقیت در حوزه ارتباطات است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیدواژه انحصار، همیشه پوششی بر عدم موفقیت در حوزه ارتباطات است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید