بافت سنگی از بین رفته ورکانه همدان باید برگردد

به گزارش وبلاگ وکیل من، ایسنا/ براساس سخنان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، بافت سنگی از بین رفته ورکانه همدان باید برگردد.

بافت سنگی از بین رفته ورکانه همدان باید برگردد بیشتر بخوانیددیدنی های روستای ورکانه، گردشگاهی دنج و زیبا

داستان چیست؟

علی مالمیر با اشاره به اینکه دو سال قبل با پیگیری های میراث فرهنگی بافت سنگی این روستا ثبت ملی شد، اظهار کرد: پس از ثبت به دهیار و شورا ابلاغ و تأکید کردیم که بافت روستا واجد ارزش است و نباید از بین برود.

وی با بیان اینکه در این راستا جلسه ای هم در معاونت عمرانی استانداری برگزار گردید، ادامه داد: هر شخصی که مجوز ساخت و ساز در روستای ورکانه را صادر می نماید باید از قبل از اداره میراث فرهنگی استعلام کند و ساخت و سازها براساس آن انجام گردد.

مالمیر اظهار کرد: اهالی برای ساخت و ساز ملزم به رعایت ضوابط هستند، ناظر پروژه هم باید بر ساخت و سازها نظارت کند که طرح اجرا گردد و متناسب با آن انتها کار داده گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان بیان نمود: اگر دهیاری روستا پروانه ساخت و ساز را صادر نموده و از میراث استعلام نکند و یا بدون مجوز کاری انجام گیرد مسئولیت کنترل آن با میراث فرهنگی نیست و دهیاری مسئول است.

وی با اشاره به اینکه در روستای ورکانه ساخت و سازهایی صورت گرفته که به بافت آسیب رسانده، گفت: میراث فرهنگی پیگیر است دستگاهی که صدور مجوز و نظارت را برعهده دارد و دهیار به عنوان یکی از ارکان مهم آن محسوب می گردد، طبق قانون جوابگو باشد.

مالمیر افزود: اعتقاد داریم اینگونه ساخت و سازها که استعلام یا نظارت نمی گردد، تخلف دهیاری است و میراث فرهنگی موضوع تخلف دهیاری را پیگیری می نماید.

وی شرح داد: ساخت و سازهای غیرمجاز در روستا طبق قانون 99 کنترل می گردد و دهیار هم اگر تخلف نموده باشد به وسیله مراجع ذیربط پیگیری می گردد، میراث فرهنگی اگر از این کانال به نتیجه نرسد مجبور است اقدامات حقوقی علیه متقاضی که تخلف نموده، انجام دهد.

مالمیر اضافه نمود: اگر متقاضی براساس پروانه ساختی که دهیاری صادر نموده عمل نموده باشد تخلفی ننموده و پروانه ای که بدون استعلام ما صادر شده تخلف است و صادرنماینده پروانه باید ضوابط ما را رعایت می کرد.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن به اهالی روستا برای ساخت و ساز تسهیلات ارائه می دهد، گفت: در جلسه ای که داشتیم قرار شد قسط آخر تسهیلات را بنیاد مسکن پس از اینکه نما کار شد، براساس ضوابط پرداخت کند.

مالمیر با بیان اینکه برای حفظ بافت سنگی ورکانه ملزم به رعایت ضوابط هستیم، اعلام نمود: قطعاً ساخت نمای متناسب با بافت سنگی ورکانه و حفظ آن هزینه بر است اما چون ضابطه و قانون است باید انجام گردد بنابراین مسائل اقتصادی رافع مسئولیت صادر نماینده مجوز و مجری که ضوابط حفظ نماها را رعایت نمی نماید، نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان مطرح نمود: اگر دستگاه های متولی مانند بنیاد مسکن، دهیاری و در صورت فراهم شدن شرایط میراث فرهنگی بتوانند به اهالی روستا یاری نمایند که هزینه ها کمتر گردد، کار پسندیده ای است و باید به این سمت حرکت کنیم.

منبع: همگردی

به "بافت سنگی از بین رفته ورکانه همدان باید برگردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بافت سنگی از بین رفته ورکانه همدان باید برگردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید