شاهد نمونه ای از بی توجهی در محدوده پرونده ثبت جهانی هگمتانه بودیم

به گزارش وبلاگ وکیل من، ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، شاهد نمونه ای از بی توجهی در محدوده پرونده ثبت جهانی هگمتانه بودیم.

شاهد نمونه ای از بی توجهی در محدوده پرونده ثبت جهانی هگمتانه بودیم

در محدوده ای که قرار است با عنوان پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال گردد، بناهای بسیاری وجود دارد. اهمیت و جایگاه جهانی شدن هگمتانه از یک سو و موضوعی که حالا به مطالبه ای جدی در همدان تبدیل شده از سوی دیگر باعث شد حساسیت هایی در شهر ایجاد گردد که اگرچه جای خرسندی دارد اما دقت نظر بیشتر مسئولان را نیز می طلبد.

اگرچه هنوز هم قدیمی ترین مرکز مادها جهانی نشده و جایگاه خود را در این حوزه پیدا نکرد اما پرونده ای که در مراحل سرانجامی آماده سازی است، به گفته مسئولان نمونه بی نظیری از اینگونه پرونده هاست و بیش از 200 اثر واجد ارزش در محدوده پرونده وجود دارد.

پرونده ثبت جهانی هگمتانه موانع بسیاری دارد و یکی از مهمترین موانع آماده سازی جامعه محلی است البته در این مورد انتظار است که لااقل دستگاه ها و مسئولان به حساسیت های پرونده مطلع باشند و تنها افراد عادی احتیاج به مطلعی داشته باشند اما بانک ملی شعبه میدان مرکزی همدان طی سالهای اخیر به تنهایی ثابت نموده این تصور اشتباه است.

روزهای گذشته نصب کرکره برقی بر جداره های بانک ملی شعبه میدان خبرساز شد و بار دیگر صدای فعالان میراث فرهنگی و رسانه ها را درآورد. این بانک که قبلا هم با رنگ آمیزی غیرمتعارف بر جداره خبرساز شده بود، دوباره با نصب کرکره برای تأمین امنیت بانک حاشیه ساز شد.

بانک ملی شعبه میدان مرکزی که 59 سال از ساخت آن میگذرد، خود بنای غیرمتعارفی در میان بناهای تاریخی دور میدان است و این بنای نامتعارف هر از چندگاهی ساز ناکوکی برخلاف پرونده ثبت جهانی هگمتانه نیز می زند و این روزها در صورتی که پرونده تنها تا چند روز دیگر به یونسکو ارسال خواهد شد، با نصب کره کره برقی بر جداره بانک هشداری جدی برای مسئولان ذیربط به صدا درآورده، چرا که اگر مسئولان بانک واقعا به حساسیت پرونده و اعمال خود مطلع نیستند چرا تا به امروز این مطلعی در آنها بوجود نیامده و اگر حساسیت پرونده و ثبت جهانی را می دانند با چه دیدگاه و هدفی هر چند وقت یکبار اقدامی برخلاف ضوابط بافت تاریخی انجام می دهند.

جدا از این، بانک ملی جز بناهای ثبت ملی کشور بشمار می رود و این بناها نیز قواعد و قوانین خاصی برای بازسازی و تعمیر دارند و جالب است که پس از این همه سال مسئولان بانک از حداقل های این قضیه مطلع نیستند یا نمی خواهند مطلع شوند. به نظر می رسد اهمیت این موضوع باید یکبار برای همواره برای مسئولان این بنای تاریخی روشن گردد تا دست از دخل و تصرف های مخرب بنا بردارند.

چند ساعتی پس از رسانه ای شدن تخلف بانک ملی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اطلاع داد که نصب کرکره از سوی بانک ملی بر جداره واجد ارزش بانک در حال اجرا بود که قرار شده کار متوقف گردد.

در این خبر که به وسیله روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان برای رسانه ها ارسال شد، محسن معصوم علیزاده گفت براساس گزارش مأموران یگان حفاظت مبنی بر نصب کرکره بر جداره بانک ملی، مقرر شد جلسه ای با حضور کارشناسان میراث فرهنگی و بانک انجام گردد تا دلیل انجام این کار و اهمیت بنای بانک تعیین گردد که نتیجه نیز اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد که علاوه بر اینکه بنای بانک جز جداره مرکزی شهر همدان بوده و در ثبت جهانی اثرگذار است، خود بنای بانک نیز در لیست ملی ثبت است و نباید دخل و تصرفی در این بنا انجام گردد.

همدان با داشتن سابقه طولانی در تاریخ همچنان از داشتن یک اثر ثبت جهانی محروم است و با وجود جاذبه های فراوان تاریخی و گردشگری مسئولان شهر و استان در سالهای متمادی هنوز پیروز نشده اند اثری را در لیست جهانی ثبت نمایند. وزیر میراث فرهنگی در سفر مرداد خود به همدان اعلام نمود پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان تا پاییز امسال به یونسکو ارسال می گردد. بعد از آن خبر رسید پرونده تا سرانجام دی به یونسکو می رود و حالا تنها چند روز تا سرانجام دی به جای مانده و باید منتظر باشیم ببینیم پرونده در بازه زمانی وعده داده شده به یونسکو ارسال خواهد شد یا خیر؟

منبع: همگردی

به "شاهد نمونه ای از بی توجهی در محدوده پرونده ثبت جهانی هگمتانه بودیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهد نمونه ای از بی توجهی در محدوده پرونده ثبت جهانی هگمتانه بودیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید