خواص و مضرات هلیله سیاه

به گزارش وبلاگ وکیل من، هلیله سیاه دارای خواص و فوایدی فراوانی است، از خواص هلیله سیاه می توان به کاهش وزن، داشتن پوست و مو مناسب، بهبود هضم و سلامت گوارش اشاره نمود.

خواص و مضرات هلیله سیاه گیاهان و دانه های فراوانی در این جهان وجود دارند که صندلی خودشان را در طب های سنتی و باستانی پیدا نموده و هر کدام برای درمان بیماری خاص، توصیه می شوند. هلیله سیاه یکی از این گیاهان معروف دارویی است که در کشور ما نیز هواداران خاص خود را داشته و برای درمان انواع و اقسام بیماری ها به کار گرفته می گردد. هلیله سیاه (Myrobalan)، گیاهی معروف به اکسیر طول عمر و بومی کشور هند است که برای درمان بیماری های متعدد از آن استفاده می گردد. طول درخت آن تقریبا سه الی چهار متر است، با آغاز فصل بهار برگ می دهد و برگ های آن بیضی شکل، کشیده و نوک تیز است. گل های درخت اوایل اردیبهشت به چشم میخورند،گل هایی کوچک به رنگ صورتی مایل به سفید که تا اوایل خرداد بر شاخه ها مانده و سپس تبدیل به میوه می شوند.

میوه درخت اندکی دراز، نوک تیز و سبز رنگ است که به مرور زمان قرمز رنگ می گردد. میوه ها آخر مرداد تغییر رنگ داده و به طور کامل می رسند. اوایل شهریور میوه قهوه ای سیر مایل به سیاه از درخت چیده شده و برای خشک شدن در آفتاب پهن می گردد. میوه پس از خشک شدن به طور کلی تغییر رنگ داده و با رنگ سیاه آماده بازار صادرات می گردد. برترین نوع آن بی دانه، سفت، بدون پوسیدگی کوچک با رنگ سیاه می باشد. درخت بومی هندوستان است اما در بنگلادش و پاکستان نیز دیده می گردد.

هلیله سیاه قابض و تلخ و طبع آن گرم و خشک است. در طب سنتی ایرانی و طب سنتی هندی، از خواص هلیله سیاه برای درمان بیماری های بسیار زیادی استفاده می گردد.

درمان آکنه و جوش صورتهلیله سیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی قوی بوده و می تواند به درمان آکنه و جوش صورت یاری کند.

ضد آفتاب طبیعیهلیله سیاه می تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی از پوست در برابر اشعه UV محافظت کند.

درمان سیاهی دور چشمهلیله سیاه برای درمان سیاهی دور چشم مفید می باشد.

تقویت و افزایش رشد موهلیله سیاه باعث بهبود جریان خون در پوست سر شده و به این ترتیب باعث تقویت و افزایش رشد مو می گردد.

درمان ریزش مومصرف روزانه اندازهی هلیله سیاه به صورت خوراکی با پاکسازی و سم زدایی بدن و خون به درمان ریزش مو یاری می نماید.

تقویت چشماگر هلیله سیاه را در آب بخیسانید و از این آب برای شستشوی چشم ها بهره ببرید، بینایی را بهبود بخشیده و به درمان بیماری های چشمی از جمله آب مروارید و عفونت چشم یاری می نماید.

یبوست و بواسیرپودر هلیله سیاه به عنوان یک ملین ملایم شناخته می گردد که با بهبود حرکات روده برای جلوگیری و درمان یبوست و بیماری همورئید یا بواسیر مفید می باشد.

کبدهلیله سیاه حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است که به پاکسازی و سم زدایی از کبد یاری نموده و به درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب یاری می نماید.

دیابت و قند خونهلیله سیاه حساسیت به انسولین را کاهش داده و با کاهش گلوکز خون باعث کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو می گردد. اگر از دارو های کاهش دهنده قند خون استفاده می کنید بهتر است قبل از مصرف هلیله سیاه با پزشک خود مشورت کنید.1

بهبود هضم و سلامت گوارشی بهتراستفاده منظم از گیاه هلیله سیاه می تواند عملکرد دستگاه گوارش شما را افزایش دهد، از داشتن محیط روده ای سالم حمایت می نماید و جذب مواد مغذی را که می خورید، افزایش می دهد.

هم زمان، پودر هلیله سیاه یک ملین خفیف است و باعث بهبود از بین بردن مواد زائد، پاک سازی روده، و یاری به جلوگیری از یبوست می گردد.

در حالی که ممکن است افزایش اولیه در نفخ شکم و دیگر مسائل معده و روده وجود داشته باشد، اما وقتی شما ابتدا پودر هلیله سیاه می خورید، اغلب افراد به سرعت متوجه حرکات روده منظم و از بین بردن نفخ و گاز می شوند.

کاهش اسیدیته معده و محافظت در برابر زخم معدههلیله سیاه می تواند اسیدیته معده را کاهش دهد و حتی به جلوگیری از پپتیک و زخم معده با بالا بردن مخاط محافظ در معده یاری کند.

میوه هلیله سیاه غنی از آنتی اکسیدان پلی فنول، مثل گالیک اسید و الاگیک اسید است که در مطالعات، برای مبارزه با باکتری هلیکوباکتر پیلوری عمل می نماید و خطر ابتلا به زخم معده را کاهش می دهد.

کاهش وزن طبیعی و سم زداییبا بهبود سلامت گوارش، افزایش جذب مواد مغذی، تمیز کردن کلون، جلوگیری از یبوست و تسریع در زمان حذف مواد زائد، هلیله سیاه به کاهش بار سمی کبد شما یاری می نماید.

بهبود هضم و جذب مواد مغذی بعلاوه تاثیر مثبتی بر کاهش گرسنگی و میل برای غذاهای ناسالم دارند و اینها عوامل مهمی هستند که باعث کاهش وزن و سبک زندگی خوب می شوند.

ترکیبات با هلیله سیاه می تواند برای از دست دادن وزن نیز بیشتر موثر باشد.

در عین حال، با فواید سلامتی دیگری که به احتمال زیاد مربوط به بهبود سلامت معده و روده و جذب بهتر ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند، میوه هلیله سیاه یک سم زدا و سازنده خون در آیووردا محسوب می گردد.

گفته می گردد که به بالا بردن سطح اکسیژن در خون یاری می نماید و اغلب برای رفع انرژی کم و رخوت توصیه می گردد.

زخم دهان و اختلالات ریویمیوه و یا پودر هلیله سیاه اغلب برای زخم های دهانی و بیماری های لثه ای استفاده می شوند. به طور سنتی در هند، دهانشویه هلیله سیاه را با خرد کردن چند میوه خشک و جوشاندن آن ها در آب تهیه می نمایند. زمانی که خنک شد، چندین بار در روز در اطراف دهان می چرخانند تا به سرعت زخم التیام یابد.

هم چنین معتقدند که اگر به طور منظم استفاده گردد، به جلوگیری از پوسیدگی دندان یاری می نماید.

هلیله سیاه بعلاوه برای سرفه های بد، برونشیت و دیگر مسائل ریوی توصیه می گردد. برای این منظور حدود نیمی از قاشق چای خوری پودر آن را با اندازه کمی عسل مخلوط کنید و به آرامی بمکید.

هلیله سیاه قابض و تلخ و طبع آن گرم و خشک است. در طب سنتی ایرانی و طب سنتی هندی، از خواص هلیله سیاه برای درمان بیماری های بسیار زیادی استفاده می گردد.2

مسائل تنفسیپودر هلیله سیاه برای رفع سرفه، برونشیت و دیگر مسائل تنفسی نیز توصیه می گردد. شما باید حدود نصف قاشق چای خوری پودر هلیله را با کمی عسل ترکیب کنید، سپس قاشقی پر از آن را در دهان بگذارید و به آرامی بمکید.

کاهش درد مفاصلخواص ضد التهابی هلیله می تواند تاثیر مثبتی در آرتروز، نقرس و دردهای مفصلی داشته باشد. افرادی که این مسائل را دارند می توانند پس از مشورت با پزشک از هلیله استفاده نمایند.

کاهش میگرن و سرددبرای تسکین سردرد و میگرن می توانید هلیله سیاه را همراه با آب گرم آسیاب کنید و به پیشانی ماساژ دهید و اجازه دهید روی پیشانی بماند.

عوارض هلیله سیاهدر کنار تمام فواید، هلیله سیاه هم مانند بسیاری از گیاهان دارویی ممکن است عوارضی داشته باشد و مصرف آن برای بعضی افراد ممنوع است. بعضی از موارد منع مصرف و عوارض جانبی هلیله سیاه را ادامه می خوانید.

اگر باردار یا در حال شیردهی هستید، نباید هلیله مصرف نمایند.

اگر بسیار لاغر هستید یا در انجام فعالیت هایی مثل دویدن یا راه رفتن دچار ضعف می شوید، نباید هلیله سیاه مصرف کنید.

در ابتدای مصرف پودر هلیله ممکن است در بعضی مواقع فرد دچار اسهال یا نفخ شکم گردد که طبیعی است، اما اگر علائم بعد از یک یا دو روز رفع نشد، باید مصرف هلیله را برای چند روز قطع کنید. اگر بعد از چند روز بهبود پیدا کردید می توانید با دوز کمتر دوباره مصرف هلیله را آغاز کنید و عکس العمل بدن خود را ببینید.

اگر در حال حاضر دچار کم آبی بدن یا اسهال شدید هستید، توصیه می گردد هلیله سیاه مصرف نکنید، چرا که هلیله به شدت قابض است.

کسانی که قصد جراحی دارند 2 الی 3 هفته قبل از جراحی مصرف هلیله را قطع نمایند.

کسانی که به هر دلیلی از خون ریزی شدید رنج می برند نباید هلیله مصرف نمایند.

با استفاده از هلیله سیاه می توان اندازه قند خون بالا را کاهش داد و به طور کل این ماده برای کسانی که در خطر دیابت یا سندرم متابولیک هستند مفید است؛ اما ممکن است برای بیماران دیابتی که داروهای کاهش گلوکز مصرف می نمایند مناسب نباشد. به همین جهت این افراد قبل از مصرف حتما باید با پزشک خود مشورت نمایند.3

پی نوشت:

1.www.saednews.com

2.www.namnak.com

3.www.digikala.com

منبع: راسخون

به "خواص و مضرات هلیله سیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص و مضرات هلیله سیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید