دهه شصتی ها از سنین جوانی خارج شدند

به گزارش وبلاگ وکیل من، بنا بر اظهارات یک جمعیت شناس، درحالی طبق آخرین آمار ها در سال 1401، جمعیت جوان 18 تا 35 ساله کشور کاهشپیدا نموده و به 21 میلیون نفر رسیده است که این کاهش طبیعی بوده و به دلیل خارج شدن بخش اعظم متولدین دهه شصت از دوره سنی جوانی است.

دهه شصتی ها از سنین جوانی خارج شدند

به گزارش ایسنا، شهلا کاظمی پور همزمان با روز ملی جوان به پیشبینی جمعیتی رده سنی 18 تا 35 ساله بر اساس آخرین داده های موجود پرداخت واظهار کرد: تا آخر سال جاری یعنی تا اسفند سال 1401، تعداد جمعیت جوان کشور یعنی 18 تا 35 ساله ها، حدود 21 میلیون نفر است.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از این جمعیت جوان 21 میلیون نفری متولد دهه شصت، چه تعداد متولد دهه هفتاد و چه تعداد متولد دهه هشتاد هستند، شرح داد: حدود 7 و نیم میلیون نفر از این جمعیت جوان جزو متولدین دهه شصت، نزدیک به 11 میلیون نفر متولد دهه هفتاد و حدود دو میلیون و 300 هزار نفر نیز متولد دهه هشتاد هستند.

به گفته این جمعیت شناس، 10 میلیون و 900 هزار نفر از این جمعیت جوان 21 میلیونی مرد و 10 میلیون و 400 هزار نفر زن هستند.

کاظمی پور بعلاوه درباره شرایط تأهل این جمعیت جوان، توضیح داد: در این گروه سنی حدود 13 میلیون مجرد داریم که پنج میلیون آن زن مجرد و حدود هشت میلیون نیز مرد مجرد هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این اندازه تجرد در بین جمعیت جوان زیاد است؟، تاکید نمود: خیر. چراکه این جمعیت جوان مجرد به تدریج ازدواج می نمایند. مجردین هم بیشتر در رنج سنی زیر 20 سال و 20 تا 25 سال هستند و ما قطعا سالی 600 الی 700 هزار ازدواج داریم. این جمعیت نیز به تبع در بازه زمانی پنج الی هفت سال ازدواج می نمایند.

این جمعیت شناس معتقد است که مشکل جمعیت جوان فعلی در مورد ازدواج، مسائل مالی و عدم امنیت مالی است. متاسفانه تمامی آحاد جامعه مسائل مالی را حس می نمایند، اما با توجه به اینکه جوان ها تازه وارد بازار کار می شوند و تشکیل زندگی می دهند، هزینه تشکیل زندگی بالا است و خودشان نمی توانند مخارج خود را تامین نمایند، نگرانی های بیشتری برایشان ایجادمی گردد.

وی بعلاوه درباره تغییرات آماری جمعیت جوان فعلی در قیاس با سال های گذشته، شرح داد: نسبت به سال های قبل جمعیت جوان کمشده است. مطابق با سرشماری سال 95 یعنی حدود شش سال پیش جمعیت مردان 18 تا 35 ساله 13 میلیون و 400 هزار نفر و زنانجوان 18 تا 35 ساله 13 میلیون نفر بوده است. یعنی جمعیت جوان ما در آن سال 26 میلیون و 400 هزار نفر بوده است، اما اکنون به 21میلیون نفر رسیده است چراکه دهه شصتی هایی که جمعیتشان زیاد بود در حال حاضر از دوره سنی جوانی خارج شده و به بالای 35سال رسیده اند.

این جمعیت شناس اضافه نمود: حتی اگر پنج سال دیگر نیز زمان بگذرد، این جمعیت جوان 7 و نیم میلیون نفری دهه شصتی فعلی به بالای 35سال می رسند و از دوره سنی جوانی خارج می شوند. در واقع خروجی ما بیش از ورودی است و از این رو کاهش جمعیت جوان را شاهد هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این اندازه کاهش جمعیت جوان طبیعی است یا ما با بحران جمعیت جوان روبرو ایم؟، خاطر نشان کرد: خیر با بحران روبرو نیستیم. در دهه هفتاد و هشتاد نیز با کاهش باروری، تعداد جمعیت جوان کم شد، در واقع اینطور می توان عنوانکرد که از آنجا که در دهه شصت نسبت به دهه پنجاه باروری بسیار زیاد بالا رفت، آن افزایش باروری در دهه شصت باعث شد که وسطهرم جمعیتی ما متورم گردد و اکنون این هرم به حالت قبلی خودش باز گشته است و این بازگشت نسبت به روند گذشته خود نرمال است.

برآمدگی هرم در دهه شصت غیر متعارف بود چراکه یک دفعه بالا آمده بود و مسائل عدیده ای نظیر کمبود شیر خشک، پوشک و تراکم جمعیت در مقاطع دبستان و دبیرستان مدارس و بعد ها تراکم جمعیت در دانشگاه ها را ایجاد نموده بود. حتی در بحث شغل و بعد از آنازدواج و تهیه مسکن نیز مسائلی ایجاد شده بود که همگی به علت رشد بی رویه جمعیت در دهه شصت بود.

کاظمی پور در بخش دیگر سخنان خود به مهم ترین مسائل جوانان فعلی نیز اشاره و مطرح نمود: از جمله مهم ترین مسائل جوانان ایناست که به آینده خوش بین نیستند. با خود می گویند درس بخوانیم و شغل نداشته باشیم که چه؟، چطور ازدواج و تشکیل خانواده دهیم؟، این ها دغدغه هایی است که همواره جوان ها داشتند، اما اکنون بیشتر شده و و انتظار می رود برای برطرف این دغدغه ها و ایجاد ثباتاجتماعی و مالی، افزایش امنیت مالی و کاهش دغدغه جوانان برنامه ریزی گردد و امنیت اجتماعی وجود داشته باشد تا دغدغهجوان کاهش یابد.

این جمعیت شناس در سرانجام سخنان خود تاکید نمود: وقتی دانشجو با هزار دغدغه و مشکل درس می خواند و کوشش می نماید، حداقل بایدامنیت شغلی داشته باشد. وقتی ثبات مالی نیست اولین افرادی که از کار و شغل کنار گذاشته می شوند نسل جوان و آن هایی هستندکه تازه وارد بازار کار شده اند و مشاغل قراردادی و کوتاه مدت دارند؛ بنابراین مهم ترین مشکل نسل جوان فعلی عایدی و شغل است کهباعث شده خیلی از جوانان از سوی خانواده و والدین تأمین شوند.

منبع: فرارو

به "دهه شصتی ها از سنین جوانی خارج شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهه شصتی ها از سنین جوانی خارج شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید