آیا مورچه هایی که تنها هستند زودتر میمیرند؟

به گزارش وبلاگ وکیل من، بدون شک مورچه ها زیبایی های خاص خود را داشته و انسان از دیدن کردن زندگی و حرکات آن ها لذت می برد.

آیا مورچه هایی که تنها هستند زودتر میمیرند؟

به گزارشمطالعات نشان داده که دلیل اجتماعی بودن مورچه ها و زندگی کردنشان در اجتماعات عظیم تنها به این دلیل نیست که تعداد بیشتر به معنی قدرت بیشتر است. به نظر می رسد مورچه های تنها خیلی سریع خواهند مرد.

امروزه بیش از گذشته بحث تحقیق در خصوص حیات وحش و کوشش برای نجات آن ها به یک موضوع مهم و حیاتی تبدیل شده است، زیرا گونه های جانوری متعددی منقرض شده و گونه های دیگری هم در معرض انقراض قرار دارند.

بدون شک جانوران زیبایی های خاص خود را داشته و انسان از دیدن کردن زندگی و حرکات آن ها لذت می برد. بعلاوه انسان در بسیاری از اختراعات پیشرفته خود از جانوران و رفتار های خاص آنان الهام گرفته است.

مورچه ها جانوران بسیار اجتماعی هستند، اگر یک مورچه را در اطرافتان ببینید بدون شک میلیون ها مورچه دیگر هم در همان حوالی پرسه خواهند زد که در بعضی از موارد تعداد آن ها به 15 میلیون مورچه هم خواهد رسید.

اما مطالعات نشان داده که دلیل اجتماعی بودن مورچه ها و زندگی کردنشان در اجتماعات عظیم تنها به این دلیل نیست که تعداد بیشتر به معنی قدرت بیشتر است.

به نظر می رسد دلیل دیگر این باشد که این مورچه ها در صورت تنها ماندن خیلی سریع خواهند مرد. بر اساس مطالعاتی که به وسیله محققان دانشگاه لوزان سوییس انجا گرفته، گونه از مورچه های نجار با نام علمی Camponotus fellah در صورتی که از دیگر مورچه های هم خانواده خود جدا شوند به شدت رنج خواهند کشید.

در حالی که مورچه ها در اجتماعات خود بیش از 2 ماه زنده خواهند ماند (عمر میانه مورچه ها 6 تا 12 هفته است)، اما مورچه های تنها خیلی زود و در عرض کمتر از 6 روز جان خود را از دست می دهند و در این برهه کوتاه هم می توان غم و اندوه را در رفتار های آنان به وضوح مشاهده کرد.

این مورچه ها در تنهایی بسیار بیشتر راهپیمایی نموده و غذا خوردن آن ها هم بی ملاحظه و بسیار بد بود. در واقع آن ها به همان میزان قبل غذا می خوردند، اما بخش زیادی از این غذا هیچ گاه قسمت چینه دان (جایی در معده مورچه که غذا فرآوری شده و برای تغذیه نوزادان بازگردانده می گردد) را ترک نمی کرد.

آن ها بی هدف راه می رفتند و غذایی که می خوردند به ندرت هضم می شد در نتیجه این مورچه ها پس از مدت کوتاهی از گرسنگی می مردند.دلیل این موضوع هنوز برای محققان معین نشده هرچند شبیه حالت افسرده شدن در انسان است، اما چرا عادت ها هضم غذایی آن ها در تنهایی تا این حد تغییر پیدا می نماید؟

چرا غذا تا این حد بلااستفاده در چینه دان آن ها باقی می ماند؟ چرا مورچه های تنها تا این حد راه می فرایند؟ آیا آن ها در پی خانواده یا همنوعان خود می گردند؟ در حال حاضر محققان هیچ جوابی برای این سوالات ندارند.

منبع:ایران ناز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آیا مورچه هایی که تنها هستند زودتر میمیرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مورچه هایی که تنها هستند زودتر میمیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید