بسته حمایت از صادرات غیرنفتی در اولویت بودجه

به گزارش وبلاگ وکیل من، تهران (پانا) - سرپرست امور صنعت، معدن، بازرگانی و ارتباطات سازمان برنامه و بودجه از اختصاص بیش از 38 هزار میلیارد ریال برای توسعه بخش فضایی کشور در بودجه 1401 اطلاع داد.

بسته حمایت از صادرات غیرنفتی در اولویت بودجه

به گزارش سازمان برنامه و بودجه، مرتضی خالصی با اشاره به چالش های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: جهت توسعه بخش فضایی کشور اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای با موضوع تأمین، توسعه و تجهیز زیرساخت ها و خدمات فضایی به مبلغ 27 هزار و 850 میلیارد ریال، با موضوع توسعه فناوری و کاربردهای فضایی به مبلغ 10 هزار و 852 میلیارد ریال و مبلغ 63 میلیارد ریال اعتبارات تملک پیش بینی شده که در مجموع مبلغ 38 هزار و 765 میلیارد ریال (معادل 31,3 درصد کل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای بخش) در برنامه توسعه فناوری ها و خدمات فضاپایه و با ارزش اضافه نموده است.

خالصی اضافه نمود: جهت توسعه دولت هوشمند (الکترونیکی)، اعتباری بالغ بر 23 هزار و 574 میلیارد ریال، در برنامه تحت عنوان ارائه یکپارچه خدمات دولت هوشمند (الکترونیکی) برای 26 دستگاه اجرایی کشور در نظر گرفته شده است.

وی درباره نقاط قوت بخش امور صنعت، معدن، بازرگانی و ارتباطات در بودجه 1401، گفت: حمایت از فراوری داخلی و بهبود عایدی کشاورزان، تأمین کالاهای اساسی و ارتقای امنیت غذایی، مهار تورم و جلوگیری از افزایش قیمت ها و ثبات در بازار از جمله نقاط قوت لایحه بودجه در این حوزه است.

سرپرست امور صنعت، معدن، بازرگانی و ارتباطات سازمان برنامه اضافه نمود: در بودجه 1401 افزایش سهم اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات از 74 درصد به 88,5 درصد رسیده و افزایش 20 درصدی اعتبارات طرح های تملک دارایی سرمایه وزارت صمت و دستگاه های تابعه از سه هزار و 401 میلیارد ریال در سال 1400 به چهار هزار و 93 میلیارد ریال در بودجه 1401 رسیده است.

خالصی اضافه نمود: به شرکت ها و سازمان های توسعه ای تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده شده تا مبلغ ده هزار میلیارد ریال از منابع داخلی خود را برای یاری به سرمایه گذاری در برنامه های تحقق رشد و فراوری، صادرات کالا و خدمات، حمایت از ساخت داخل و طرح های (پروژه های) توسعه ای به وسیله بخش های خصوصی و تعاونی اختصاص دهند.

وی با اشاره به اهمیت معدن در رشد پویا، شکوفایی اقتصادی، ایجاد ارزش اضافه نموده و اشتغالزایی کشور، گفت: بخش معدن تأمین کننده مواد اولیه مورد احتیاج بسیاری از صنایع است و وجود معادن گسترده در کشور ضمن اینکه احتیاج به واردات مواد اولیه را به حداقل می رساند، موجب توسعه فراوری محصولات پایین دستی با ارزش اضافه نموده بالا می گردد.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد این بخش در سال 1400 توضیح داد: براساس آخرین آمار منتشر شده در درگاه مرکز ملی آمار ایران، برای مقطع شش ماهه 1400 با افزایش فراوریات، نرخ رشد ارزش اضافه نموده بخش صنعت و معدن در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشد 3,2 درصدی داشته است.

خالصی در ارتباط با توسعه تجارت خارجی نیز گفت: در 11 ماهه امسال، شاخص های تجارت خارجی در تمامی موارد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود یافته است که این امر بیانگر توجه ویژه دولت به موضوع صادرات غیرنفتی است.

وی در خصوص برنامه های بخش بازرگانی داخلی نیز گفت: خرید تضمینی گندم با توجه به نقش و اهمیت آن در امنیت غذایی و الگوی کشت مورد توجه ویژه بوده و با معین قیمت خرید تضمینی مناسب و تأمین منابع اقتصادی مورد احتیاج برای توسعه و تکمیل تأسیسات ذخیره ای، ضمن بهبود ظرفیت نگهداری و ذخیره سازی کالای مذکور (بیش از 21 میلیون تن)، شاهد افزایش فراوری و بهبود عایدی کشاورزان هستیم.

سرپرست امور صنعت، معدن، بازرگانی و ارتباطات با برشمردن مهم ترین اقدامات دولت سیزدهم در 6 ماهه دوم سال 1400 بیان نمود: اتخاذ سیاست های مناسب ارزی، پولی و اقتصادی برای کنترل نرخ تورم، اولویت در تأمین ارز کالاهای اساسی، تقویت موجودی ذخایر راهبردی، اصلاح شبکه توزیع کالا با رویکرد به حداقل رساندن واسطه گری، کاهش مداخله دولت در زمینه قیمت گذاری و اصلاح شیوه عرضه در بورس کالا از مهم ترین اقدامات دولت در شش ماهه دوم سال 1400 بوده است.

وی به نقش بخش صنعت و معدن در تحقق رشد اقتصادی مدنظر در بودجه 1401 اشاره نمود و اضافه نمود: برای تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی در بخشنامه بودجه سال 1401 کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه رشد بخش را با هدف گذاری رشد 12,57 درصد برای بخش صنعت، 5.7 درصد برای بخش معدن و 3 درصد برای سایر خدمات تهیه نموده است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "بسته حمایت از صادرات غیرنفتی در اولویت بودجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسته حمایت از صادرات غیرنفتی در اولویت بودجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید