برطرف سفیدی مو از ریشه با روغن زیتون، واقعیت یا افسانه؟!

به گزارش وبلاگ وکیل من، برطرف سفیدی مو از ریشه با روغن زیتون؛ واقعیت یا افسانه؟!

برطرف سفیدی مو از ریشه با روغن زیتون، واقعیت یا افسانه؟!

همه مان می دانیم که سفید شدن موها چقدر برای بعضی افراد دردناک و غمبار است؛ به خصوص اگر در سنین جوانی آغاز گردد. حتی رنگ کردن موها هم در این حالت تاثیری در بهبود وضعیتشان ایجاد نمی نماید و اگر خودمان هم به این مسئله بی توجهی نشان دهیم، دیگران مدام این مسئله را به یادمان می آورند و با ارائه انواع راهکار های خانگی، شیمیایی و پزشکی سعی در یاریمان می نمایند.

یکی از روش هایی که از دیرهنگام برای از بین بردن خاکستری شدن موها استفاده می شده، استفاده از روغن زیتون بوده. ما در این مقاله می خواهیم صحت این مسئله را آنالیز کنیم و دلیل استفاده از روغن زیتون را به شما بگوییم. با ما همراه باشید تا این مسئله را با هم آنالیز کنیم.

دلیل سفید شدن موها

همه می دانیم که یکی از نشانه های کهولت سن، سفید شدن موهای سر و صورت است. همه ما معمولا از اواسط دهه بیست سالگی مان تعدادی موی سفید لابه لای موهای تیره مان پیدا می کنیم که این مورد نیز کاملا طبیعی است. اما بعضی افراد در همین سن و سال، تعداد موهای سفید سرشان بسیار زیاد است و روزبه روز هم بیشتر می گردد و برای فرد می تواند خیلی ناخوشایند باشد. بیشتر ما سفید شدن زودهنگام موها را به ژنتیک و استرس و اضطراب نسبت می دهیم؛ ولی آیا این دو مورد تنها دلایل سفید شدن زودهنگام موها هستند؟

خیر! دلایل دیگری هم وجود دارند. از جمله:

  • سیگار کشیدن زیاد: همه می دانیم که سیگار کشیدن روی تک تک اجزا و اندام های بدن ما تاثیر منفی می گذارد. موهای سر ما هم از این آسیب ها در امان نیستند. اگر مدام سیگار می کشید و به تازگی متوجه ازدیاد موهای سفیدتان شده اید، ممکن است مشکل از سیگار باشد.
  • استرس: همانطور که گفتیم خیلی ها با استرس و نقش آن در سفیدی مو آشنا هستند. اگر به خاطر فشار کار و زندگی یا دیگر دغدغه هایتان یک لحظه آرام و قرار ندارید، موهایتان به همین دلیل سفید شده است.
  • مسائل خودایمنی: سلول های بدن گاهی وقت ها علیه خودمان نقشه می کشند و برای ما مسائلی پدید می اورند. این مشکل می تواند به موهای سرمان حمله کند.
  • کم بودن ویتامین B12 در بدن: ویتامین ب 12 از ویتامین های بسیار مهم و پیچیده در بدن است که کمبود آن به مسائل زیادی منجر می گردد. این ویتامین، برای رشد اطفال، درمان کم خونی، تقویت قلب و عروق، ساختن سلول های خونی، برطرف سردردهای شدید مانند میگرن، جلوگیری از پوکی استخوان، تقویت حافظه، و بعلاوه جلوگیری از سفید شدن موها نقش زیادی دارد. گوشت قرمز و سفید، لبنیات، حبوبات و تخم مرغ، منابع سرشار این ویتامین هستند و ضروری است که در رژیمتان این ویتامین را بگنجانید. شما بعلاوه می توانید ویتامین ب 12 را به صورت قرص های مکمل بهره ببرید.
  • مسائل تیروئید: اگر کم کاری یا پرکاری تیروئید دارید، حتما برای درمان و کنترل آن به پزشک مراجعه کنید. مسائل تیروئیدی می تواند به تغییر رنگ موهایتان منجر گردد.
  • ژنتیک: گفتیم که ژنتیک یکی از دلایل رایج سفید شدن موها در سنین بیست یا سی سالگی، و حتی کمتر است.

برطرف سفیدی مو از ریشه با روغن زیتون؛ افسانه یا واقعیت؟

ماساژ موها با روغن و به طور کل روغن زدن به موها، از دیرباز تصور می شده که تاثیر چشمگیری در برطرف سفیدی مو، خشکی، و جلوگیری از ریزش آن خواهد داشت. برطرف سفیدی مو از ریشه با روغن زیتون، به طوری که ریشه موها و کف سر را با روغن ماساژ دهید، یک متد قدیمی و باستانی است و گفته شده که تاثیر زیادی دارد. این کار بعلاوه منجر به کاهش ریزش موها، تثبیت رنگ طبیعی آن ها و افزایش قوت و درخشدگی شان می گردد.

در ادامه بیشتر این مسئله را آنالیز می کنیم تا مطمئن شویم که آیا از نظر علمی روغن زیتون در برطرف سفیدی موها تاثیر دارد یا نه.

1. سفید شدن موها به دلیل خشکی و آسیب دیدگی

گفتیم که روغن زیتون برای سلامت پوست سر مهم است. پوست سر سالم هم، نشانگر موی سالم است.

کف سر خشک، منجر به مسائلی همانند شوره، وز شدن موها، ریزش آن ها، موخوره، و خیلی مسائل دیگر می گردد. شاید برایتان موضوع جدیدی باشد، اما باید بدانید که خشکی و شوره کف سر یکی از دلایل رایج سفید شدن موها در سنین پایین است. شوره، با ضعیف کردن و تخریب موها، موجب ریزش و سفیدی آن ها می گردد. روغن زیتون، با شوره کف سر به خوبی مقابله می نماید.

مطلب پیشنهادی:فرمول ماسک عسل برای سفید شدن پوست

2. درمان تاثیرات آفتاب بر موها و بازیابی رنگ طبیعی

ضروری است بدانید که خورشید همواره بخشنده زندگی نیست؛ بلکه گاهی اوقات گیرنده آن هم هست. خورشید، با بخشیدن ویتامین دی به پوست و موی ما، باعث تقویت آن می گردد و کاری می نماید که فئوملانین، که برای جلوگیری از سفیدی مو ضروریست، فراوری گردد. اما اگر برای مدت طولانی زیر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید، موهایتان خشک می گردد و رنگ آن تحت تاثیر قرار می گیرد. روغن زیتون روشی ساده ودم دستی است که تاثیرات خورشید بر موها را ترمیم می نماید و منجر به بازیابی رطوبت مو می گردد.

3. بازیابی pH فولیکول های مو

گفتیم که روغن زیتون رطوبت مو را تامین و ذخیره می نماید تا مو از آسیب خورشید در امان بماند. روغن زیتون، کاری می نماید که تاثیرات آفتاب بر رنگ مو زدوده گردد و موها رنگ طبیعی خود را بازیابند. این کار، با کنترل سطح pH مو ممکن می گردد. وقتی روغن زیتون سطح پی اچ فولیکول های مو را به حد مورد احتیاج رساند، ملانین آغاز به کار می نماید و بعلاوه تعادل طبیعی میان ملانین و فیو ملانین، که دو پیگمنت مهم در مشخص رنگ مو هستند، برقرار می گردد و موها رو به تیرگی می فرایند.

4. پیشگیری از سفید شدن زودهنگام مو

روغن زیتون، نه تنها رنگ موها را بعد از سفید شدن برمی گرداند، بلکه از وقوع آن هم در سنین کم جلوگیری می نماید و باعث شادابی موها، سلامت و درخشندگی شان می گردد. (افسانه ها می گفتند که روغن زیتون می تواند کاری کند که حتی در سنین پیری هم موها تیره بمانند. بهتر است چنین چیزی را باور نکنید چون هیچ چیزی نمی تواند مانع پیری ما، و تغییر رنگ موهایمان گردد. روغن زیتون، شاید بتواند این مسئله را به تعویق بیندازد اما جلوگیری کامل؟ هرگز!)

دستور استفاده از روغن زیتون برای سفیدی مو

هر سری که روغن را زدید، می توانید آن را بین نیم الی یک ساعت روی سرتان نگه دارید. بعضی از افراد شب تا صبح نیز روغن را روی سر نگه می دارند اما توصیه می کنیم از آن جا که موها و پوست سر خیلی چرب می گردد و احساس سنگینی بهتان می دهد، در روزی که قصد بیرون رفتن از خانه ندارید و می خواهید حمام کنید این کار را انجام دهید.

مطلب پیشنهادی:تهیه ماسک برنج برای مو

3 اقدامات برای جلوگیری از سفید شدن موها

پیشگیری به موقع، بهتر از این است که بعد از بروز مشکل دنبال راهکار بگردید.

تغذیه سالم، برای داشتن پوست و موی سالم، و جلوگیری از تغییر رنگ زودهنگام موها، بسیار ضروری است. رژیم غذاییتان باید سرشار از ویتامین ها و پروتئین های مختلف باشد که مناسب مو هستند. در خوراک های خود حتما فیبر، زینک و انواع سبوس ها را بگنجانید. ویتامین هایی نظیر B, E, A و C باید به طور مکرر مصرف شوند. فولیک اسید، مس و آهن فراموش نگردد. اگر به دلایلی نمی توانید بعضی از مواد خوراکی های حاوی این ویتامین ها را مصرف کنید، حتما قرص هایِ حاوی آن ها را بهره ببرید.

محصولات بهداشتی باکیفیت بهره ببرید. موهای شما، در زیبایی و اعتماد به نفس تان نقش زیادی دارند پس به این که چه چیزهایی به موها می زنید توجه کنید. شامپوها، ماسک موها و نرم نماینده ها مقادیر زیادی سولفات و فسفات به موها وارد می نمایند که منجر به خشکی موها و پوسته سر، شوره زدن پوست سر و بهم زدن تعادل چربی آن می شوند. پس محصولی بهره ببرید که برای موهایتان مفید باشد.

پوست سر خود را ماساژ دهید. این کار باعث بهتر شدن جریان خون در سر می گردد. می توانید از روغن هایی نظیر روغن نارگیل یا بادام نیز هنگام ماساژ یاری بگیرید. (اگر می خواهید با ماسک های پوستی که می توانید با روغن نارگیل درست کنید آشنا شوید، این مقاله را مطالعه کنید)

جمع بندی

روغن زیتون، تاثیرات چشمگیری در برطرف سفیدی مو دارد اما نباید انتظار معجزه از آن داشته باشید. برای این که تاثیرات آن را ببینید، باید صبوری به خرج دهید تا تغییرات ذره ذره حاصل گردد. علاوه بر آن، باید عوامل دیگر همانند ترک سیگار، مصرف منظم ویتامین ها، و دیگر نکاتی که گفته شد را نیز رعایت کنید.

از قلم نیاندازید که موهای شما، هر رنگی که باشند، همواره زیبا و جذابند و نباید اجازه دهید که تاثیری بر اعتماد به نفس شما بگذارد.

منبع: آچاره

به "برطرف سفیدی مو از ریشه با روغن زیتون، واقعیت یا افسانه؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف سفیدی مو از ریشه با روغن زیتون، واقعیت یا افسانه؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید