طبع گرمک سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص گرمک)

به گزارش وبلاگ وکیل من، گرمک یکی از میوه های پرخاصیت و دوست داشتنی فصل تابستان است، که بیشترین استفاده را برای برطرف تشنگی و گرمازدگی در این فصل دارد. همه اجزای گرمک شامل گوشت، پوست و تخم آن قابل استفاده در موارد دارویی و خوراکی است. در واقع طبع گرمک و ترکیبات موجود در این میوه خوشمزه، آن را به یک داروی فوق العاده در طب سنتی تبدیل نموده است.

طبع گرمک سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص گرمک)

در این مقاله قصد داریم ابتدا طبع گرمک از نظر طب سنتی را بیان نموده و سپس خواص درمانی این میوه آبدار و شیرین را آنالیز کنیم.

طبع گرمک چیست؟

مزاج گرمک از نظر طب سنتی گرم و مرطوب است و انواع مصلحات آن آب انار ترش و سرکه است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و مرطوبآب انار ترش، سرکه

آشنایی با خواص گرمک

1. یک چاق نماینده عالی برای بچه ها کم وزن

با اینکه این میوه کالری پایینی دارد و در یک فنجان آن تنها 56 کالری وجود دارد، وجود مجموعه ای از ویتامین های گروه B، این میوه را به یک عامل سوخت و ساز انرژی در بدن تبدیل نموده است. به همین خاطر اشتها را تحریک نموده و باعث می گردد کالری بیشتری از غذاهای دیگر دریافت کنید. بنابراین یک میان وعده عالی برای بچه ها و نوجوانانی که وزن کمی دارند محسوب می گردد.

2. تقویت چشم و پوست

گرمک سرشار از ماده ای به نام بتاکاروتن است، که در بدن بر حسب احتیاج بدن به ویتامین A تبدیل می گردد. یک فنجان آب گرمک یعنی حدود 200 میلی لیتر آب گرمک 129% احتیاج بدن به ویتامین A را تامین می نماید. این ویتامین به نام یک آنتی اکسیدان قوی عمل نموده و با از بین بردن رادیکال های آزاد باعث حفظ سلامت چشم و پوست می گردد.

رادیکال های آزاد ملکول هایی هستند که در اثر اکسید شدن سلول های بدن با اسیدهای چرب محیطی و فعالیت سوخت و ساز بدن به وجود می آیند.

3. پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن

این میوه خوشمزه سرشار از ویتامین های A ،C، B6 و بعلاوه پتاسیم است. وجود همه این مواد مغذی بخصوص ویتامین A و C بنام آنتی اکسیدان های بسیار قوی با از بین بردن رادیکال های آزاد، از ایجاد بیماری های مزمنی مانند بیماری های قلبی، سکته و سرطان جلوگیری می نماید.

4. پیشگیری از ابتلا به سرطان

وجود انواع آنتی اکسیدان های قوی در این میوه دلچسب، با از بین بردن رادیکال های آزاد از ایجاد و رشد سلول های سرطانی جلوگیری می نماید. بعلاوه وجود مواد فیتوشیمیایی در این میوه برای جلوگیری از رشد انواع تومور بسیار مناسب است.

5. کاهش استرس و اضطراب

یکی از موادی که به وفور در این میوه وجود دارد، پتاسیم است. پتاسیم با استراحت دادن به رگ های خونی باعث کاهش فشار خون می گردد. یکی از مهم ترین عوامل ایجاد استرس هم بالا بودن سطح فشار خون است، که می تواند هورمون های استرس زا مثل کورتیزول را در بدن آزاد کند. پتاسیم بعلاوه باعث افزایش جریان خون و اکسیژن به مغز شده و آرامش قابل توجهی را برای فرد ایجاد می نماید.

6. کنترل سطح قند خون

مصرف گرمک با بهبود متابولیسم انسولین ارتباط مستقیم دارد. در نتیجه می تواند باعث جلوگیری از بالا و پایین رفتن بیش از حد قند خون، که بیماران دیابتی را تهدید می نماید، گردد. بعلاوه بهتر شدن متابولیسم انسولین در بدن، باعث کاهش اثر استرس اکسیداتیو (عامل آسیب به سلول های درونی بدن) بر کلیه ها شده و از بیماری های مرتبط با کلیه هم جلوگیری می نماید.

7. یاری به درمان آرتروز

گرمک به دلیل وجود انواع آنتی اکسیدان ها دارای خاصیت ضد التهابی است. بنابراین با مصرف آن در رژیم غذایی و کاهش استرس اکسیداتیو در مفاصل و استخوان ها اثر التهابات ناشی از آرتروز در بدن کاهش پیدا می نماید.

8. درمان کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B

گرمک منبعی سرشار از انواع ویتامین های گروه B است. علاوه بر کم خونی به دلیل فقر آهن، نوع دیگری از کم خونی وجود دارد که به دلیل کمبود ویتامین های گروه B در بدن اتفاق می افتد و باعث تغییرات هورمونی در بدن می گردد. بنابراین مصرف این میوه گوارا در فصل تابستان می تواند این نوع کم خونی را درمان کند.

9. یاری به هضم آسان غذا

به دلیل فیبر زیادی که در این میوه وجود دارد، حرکت غذاها در دستگاه گوارشی و بخصوص روده آسان تر می گردد. خوردن اندازه مناسبی از این میوه، یکی از راه های درمان خانگی یبوست است.

بعلاوه مصرف گرمک خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های گوارشی مانند کولورکتال را کاهش می دهد.

10. بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

گرمک دارای اندازه فراوانی ویتامین C، بتاکاروتن و مواد فیتوشیمیایی است که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت نموده و بنام یک خط دفاعی قوی برای سیستم ایمنی بدن عمل می نماید. بعلاوه ویتامین C باعث افزایش گلبول های سفید شده و با این کار از بدن در برابر انواع باکتری ها، ویروس ها و سایر مواد سمی دفاع می نماید.

11. کاهش حملات تنفسی در بیماران مبتلا به نام

به دلیل وجود آنتی اکسیدان های بسیار قوی در گرمک، با مصرف این میوه آبدار، التهابات بدن کاهش پیدا می نمایند. یکی از این التهابات که به صورت مزمن است، التهاب ریه در افراد مبتلا به آسم است. مصرف دائم این میوه باعث کاهش حملات تنفسی شده و برای افرادی که سل ریوی و آسم دارند، بسیار آرام نماینده و مفید است.

سخن آخر

گرمک با میوه هایی مثل خربزه، طالبی و ملون در یک خانواده قرار گرفته و خاصیت های تقریبا مشابهی دارند. طبع همگی آن ها هم گرم و مرطوب است. از گرمک در ایران بصورت آب گرمک و فالوده در تابستان استفاده می گردد، زیرا با اینکه طبع گرمی دارد، دارای اندازه آب زیادی است و به خوبی باعث برطرف عطش و گرمازدگی می گردد. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از گرمک به چه شکلی استفاده می کنید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما هستیم.

شما همراهان عزیز می توانید در سایت وبلاگ وکیل من با طبع میوه های دیگر مانند طبع پرتقال، طبع موز و طبع هلو و خواص و مصلحاتشان هم آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه

به "طبع گرمک سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص گرمک)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع گرمک سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص گرمک)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید