پوستم خشکه، دکتر!

به گزارش وبلاگ وکیل من، خشکی پوست یک بیماری واحد نیست؛ بلکه واژه ای است که به طور کلی، به پوستی اطلاق می گردد که در لمس و معاینه، خشن و خشک است و نمایی کدر و پوشیده از پوسته های ظریف و گاهی ترک خورده دارد. عوامل و بیماری های متعددی هستند که می توانند موجب بروز پوست خشک شوند.

پوستم خشکه، دکتر!

پوستم خشکه، دکتر!

نویسنده:دکتر حسن صیرفی*

خشکی پوست یک بیماری واحد نیست؛ بلکه واژه ای است که به طور کلی، به پوستی اطلاق می گردد که در لمس و معاینه، خشن و خشک است و نمایی کدر و پوشیده از پوسته های ظریف و گاهی ترک خورده دارد. عوامل و بیماری های متعددی هستند که می توانند موجب بروز پوست خشک شوند.

شاید تغییرات فصلی و آمدن پاییز و زمستان به شیوع بیشترخشکی پوست منجر گردد ولی مهم ترین عامل ایجاد خشکی پوست، بالا رفتن سن است. این مشکل با افزایش سن بیشتر می گردد چون اختلالات جزیی ای که در ساختمان و عملکرد پوست در افراد مسن ایجاد می گردد و بعلاوه کاهش اندازه آب لایه های سطحی پوست موجب می گردد تقریبا تمام افراد مسن به طور طبیعی با این مشکل روبرو شوند و این خشکی در قسمت قدامی ساق پاهایشان به خوبی قابل رویت است. گاهی این خشکی همراه با خارش شدید است و البته این حالت به خوبی به مرطوب کننده ها جواب می دهد.

خشکی پوست هم مانند هرعلامت یا بیماری دیگری می تواند در اثر یک عامل یا چند عامل به وجود بیاید. باید عامل اصلی به وجود آورنده را شناخت و درمان مناسبی برای آن تجویز کرد.

اصل کلی برای درمان خشکی پوست عبارت است از تعیین کردن عامل اصلی ایجادکننده خشکی پوست و حذف آن. یعنی امکان دارد شما دچار اختلالی در غدد درونی بدن باشید، مانند کم کاری تیرویید، تا این عامل تشخیص داده نگردد درمان اصلی صورت نمی گیرد.چون مشکل تیرویید می تواند با خشکی پوست و ریزش موها و تورم پوست همراه باشد. در این موارد علاوه بر استفاده از مرطوب کننده ها، با تصحیح عملکرد غده تیرویید به وسیله تجویز داروهای مخصوص، درمان خواهید شد. گاهی امکان دارد به بیماری کبدی و کلیوی دچار باشید.

کسانی که به نارسایی مزمن کلیه مبتلا هستند یا دیالیز می شوند، ممکن است همراه با خشکی پوست دچار خارش شدید هم باشند. در این افراد پزشک با استفاده از نوردرمانی خارش را کم می نماید. حتی امکان دارد به علت استفاده از استخرهای آب گرم همراه با کلر که یک ترکیب خشک کننده است پوست شما خشن و خشک شده باشد. در این مورد توصیه می کنم پس از استخر، با آب ولرم دوش بگیرید و بدن را با مواد پاک کننده ملایم بشویید و سپس با حوله خشک نموده و ظرف 3 یا 4 دقیقه پس از خشک کردن پوست از ترکیبات مرطوب کننده بهره ببرید. باید به طور میانه 2 یا 3 بار در روز پوست خود را با مرطوب کننده ها نرم کنید.

اصل بعدی درمان تنظیم اندازه رطوبت محل کار یا منزل است و اینکه دقت کنید هرگز هنگام شست وشو از ترکیبات پاک کننده قوی استفاده نکنید و در خصوص نوع صابون یا شامپوی خود با پزشکتان مشورت کنید.

پی نوشت ها:

* متخصص پوست و مو

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون

به "پوستم خشکه، دکتر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوستم خشکه، دکتر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید