یتیمخانه افغانستان

به گزارش وبلاگ وکیل من، آنچه امروز در افغانستان میگذرد قابل تامل است، از سقوط سریع شهر ها و ولایت های مختلف افغانستان به دست طالبان تا انفعال سازمان ملل و باج خواهی آمریکا در بحبوحه بحران این کشور ؛ از سوی دیگر رایزنی های دیپلماتیک و حتی نشست های مستقیم بین اعضای طالبان و دولت افغانستان تا کنون به جایی نرسیده است، بسیاری تحلیلگران معتقدند مداخلات پشت پرده آمریکا و اعضای ناتو در شکل گیری این شرایط موثر بوده است.

یتیمخانه افغانستان

بازی نو بایدن در افغانستان

به گزارش وبلاگ وکیل من، در این میان، مقامات آمریکایی که خود ریشه اصلی بحران اخیر در افغانستان محسوب می شوند، سعی دارند از یک سو خود را نسبت به تحولات این کشور نگران نشان داده و از سوی دیگر، زمینه را برای مداخله مستقیم (به بهانه ایجاد صلح) در این کشور فراهم سازند. این در حالی است که دموکرات ها و جمهوریخواستار آمریکا طی دو دهه اشغال افغانستان، نشان دادند که اساسا ایجاد ثبات دائمی در این کشور را خط قرمز خود قلمداد می نمایند.

در این میان، روزنامه ماندگار افغانستان گزارش داد که آنتونی بلینکن و لوید آستین پنجشنبه شب با محمداشرف غنی تماس تلفنی برقرار نموده و از وی خواسته اند که برای تشکیل دولت انتقالی استعفا کند. در همین حال به گزارش رسانه های آمریکایی، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده از اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تقاضای استعفا ننموده است! این تکذیبیه کلی، قطعا اصل ماجرا را تغییر نمی دهد!

واشنگتن بدون توجه به بحران تمام عیاری که در افغانستان ایجاد نموده است، در حال ماهیگیری از آب گل آلود در این شرایط بحرانی است.

خبر دیگر این که همزمان با پیشروی نیرو های طالبان و نزدیک شدن این گروه به کابل، سفارت آمریکا در مرکز اقغانستان از شهفرایندان خود خواست تا فورا خاک این کشور را ترک نمایند. سفارت ایالات متحده اعلام نموده که در صورت لزوم، پول نقد برای تهیه بلیت هواپیما در اختیار شهفرایندان آمریکایی ساکن در افغانستان خواهد گذاشت.

در هشدار امنیتی سفارت آمریکا آمده است: سفارت آمریکا از شهفرایندان خود می خواهد تا با استفاده از هر پرواز در دسترس فورا خاک افغانستان را ترک نمایند.

این هشدار اندکی پس از ادعای طالبان مبنی بر تصرف قندهار، دومین شهر عظیم افغانستان صادر شد.

ماجرای سقوط هرات

نیرو های طالبان روز پنجشنبه، مقر پلیس شهر هرات واقع در غرب این کشور را تصرف کردند و پرچم خود را بالای ساختمان برافراشتند. بدین ترتیب هرات سومین شهر عظیم افغانستان و دهمین مرکز از 34 ولایتی است که به دست طالبان سقوط می نماید. هرات (واقع در 150 کیلومتری مرز ایران) روز ها در محاصره بود، اما طی روز های اخیر بدون شکل گیری درگیری گسترده و سختی، نیرو های امنیتی و دولتی از این شهر خارج شدند. طالبان در هفته های اخیر تقریبا کنترل تمام ولایت هرات را به دست گرفته بودند. این در حالی است که قندهار هم اکنون در کنترل طالبان قرار گرفته است. بعلاوه طالبان پیش از هرات، شهر غزنی مرکز ولایت غزنی را تصرف کردند؛ شهری که نزدیک ترین مرکز ولایت به کابل، مرکز محسوب می شود.

گروه طالبان پیشتر و در سلسله ای از حملات شهر های زرنج (مرکز ولایت نیمروز)، شبرغان (مرکز ولایت جوزجان)، قندوز (مرکز ولایت)، تالقان (مرکز ولایت تخار)، سرپل (مرکز ولایت سرپل)، فیض آباد (مرکز ولایت بدخشان)، پلخمری (مرکز ولایت بغلان) و ایبک (مرکز ولایت سمنگان) را به تصرف درآورده بودند.

تقاضای عبدا... برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت

عبدا... عبدا...، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در جریان نشست منطقه ای در خصوص صلح افغانستان در قطر، خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد. آقای عبدا... در این نشست گفت: شرایط در افغانستان بحرانی است و دستاورد های مردم افغانستان در سالیان پسین مورد تهدید قراردارد.

این سخنان همزمان با پیشروی برق آسای طالبان در منطقه ها مختلف افغانستان اسم می شود. رئیس شورای عالی مصالحه ملی، بحران افغانستان را یکی از قضایایی که صلح و امنیت جهانی را تهدید می نماید، دانسته و گفته است: وقت آن رسیده است تا شورای امنیت در جلسه اضطراری خود قضیه افغانستان و عواقب امنیتی-بشری آن را به بحث گیرد و در خصوص رسیدگی به بحران کشور تصمیم عاجل و قاطع اتخاذ کند.

خبرگزاری رویترز به نقل دیپلمات ها اطلاع داد که شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال آنالیز پیش نویس بیانیه ای در محکومیت حملات طالبان به شهر ها و منطقه ها مسکونی است که تلفات غیرنظامی زیادی به بار آورده است. در این پیش نویس بعلاوه طالبان به علت به خطر انداختن صلح و ثبات افغانستان تهدید به تحریم شده است.

مذاکرات به نتیجه ای نرسیده است

گفته می شود مذاکره نمایندگان در دوحه قطر و در شرایطی که شرایط رو به وخامت دارد، به طالبان پیشنهاد داده اند که در ازای انتها خشونت در تقسیم قدرت افغانستان سهیم شوند. اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان تا به امروز درخواست تشکیل دولت موقت غیرمنتخب که شامل طالبان می شود را رد نموده است. خبرگزاری فرانسه می نویسد که به احتمال زیاد، چرخش و تغییر موضع آقای غنی بسیار دیر خواهد بود، زیرا طالبان از زمان شروع مذاکرات صلح در سپتامبر 2020 تا به امروز، هیچ نشانه ای که دلالت بر آمادگی آنان برای مصالحه داشته باشد، از خود نشان نداده اند.

عدم ایستادگی نیرو های دولتی و امنیتی در هرات

یکی از موضوعاتی که مورد توجه تحلیلگران مسائل سیاسی و امنیتی در افغانستان قرار گرفته، به عدم مقاومت نیرو های امنیتی و دولتی در برابر طالبان (در روز سقوط هرات) بازمی شود. یک مقام ارشد امنیتی افغان درخصوص تسخیر هرات به خبرگزاری فرانسه گفت که طالبان همه چیز را گرفت و اضافه کرد که نیرو های افغان به یک پایگاه نظامی در ولسوای گذره در ولایت هرات رفته اند.

این خبرگزاری به نقل از خبرنگار خود می نویسد که شبه نظامیان طالبان با مقاومت نیرو های افغان روبرو نشده اند و ذبیح ا... مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتی نوشته است که دشمن فرار کرد... ده ها خودروی نظامی، سلاح و مهمات به دست طالبان افتاد.

این در حالی است که عبدالصبور قانع، والی هرات مدعی شده بود که طالبان از چهار طرف به این شهر حمله نموده، اما با مقاومت سخت نیرو های امنیتی و نیرو های مردمی رو به رو شده است. در هر حال، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که عدم تمرکز امنیتی لازم در میان نیرو های امنیتی افغان، منجر به فتح نقاط مختلف این کشور به دست طالبان شده است.

آیا کابل تا یک ماه دیگر سقوط می نماید؟

در حالی که کابل هنوز به طور مستقیم تهدید نشده است، اما ترس از سقوط مرکز بیش از پیش در بین شهفرایندان این شهر دیده می شود. براساس گزارش یورونیوز، طبق آخرین ارزیابی های اطلاعاتی ارتش آمریکا، کابل ممکن است طی 30 روز آینده تحت فشار نیرو های طالبان قرار گیرد و اگر فرایند های کنونی ادامه یابد این نیرو ها می توانند در چند ماه آینده کنترل کامل افغانستان را به دست گیرند. طبق گزارش آسوشیتدپرس، تخمین زده می شود که طالبان اکنون بیش از دو سوم کشور را در اختیار داشته باشد. هزاران نفر از ساکنان شهر های تصرف شده افغانستان خانه های خود را ترک نموده و دست به فرار زده اند.

ناکارآمدی سازمان های بین المللی در تشدید بحران افغانستان مشهود است

حمیده اکبری، نماینده ولایت وردک، سقوط هرات و غزنی و تشدید بحران های امنیتی و داخلی در افغانستان را مرهون ناکارآمدی سازمان های بین المللی می داند و به خبرنگار جام جم می گوید: آیا زمان انتها سکوت و انفعال سازمان های به اصطلاح بین المللی فرا نرسیده است؟! آیا آن ها می خواهند اوضاع افغانستان باز هم نسبت به آنچه هست، بدتر شود؟

وی اضافه کرد: به راستی جامعه جهانی و سازمان های بین المللی برای یاری به مردم مظلوم افغانستان و حل بحران امنیت در کشورمان چه اقدام و یاریی صورت داده اند؟ آیا محکوم کردن حملات به نقاط مختلف افغانستان از سوی سازمان هایی که باید مدافع صلح و ثبات در کشور های مختلف جهان باشند، کافی است؟! ما همه پاسخ این سوالات را می دانیم. همچنان می دانیم که افغانستان شرایط بسیار سختی دارد و لحظه به لحظه شاهد انتشار اخبار نگران نماینده درخصوص کشورمان هستیم.

این نماینده مجلس افغانستان اضافه کرد: این که روز به روز در سایه سکوت سازمان های بین المللی و حتی یاری پشت پرده آن ها به دشمنان امنیت افغانستان، شاهد کشتار و آوارگی بیشتر در کشورمان باشیم، غیرقابل قبول است. این موضوع برای سازمان هایی که ادعای حمایت از حقوق انسان ها را دارند شرم آور است.

منبع: روزنامه وبلاگ وکیل من

منبع: جام جم آنلاین

به "یتیمخانه افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یتیمخانه افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید